26 grudnia 2009

Vintage Month #12.5

Myślałem, że już mnie nic w mijającym roku ze światka klasycznych RPG nie zaskoczy. Nawet nie myślałem, że dam radę sklecić jakieś newsy na ostatni w tym roku Vintage Month, a tu proszę. Nowy rekord cenowy za Original D&D: 8000$. Co bardziej zaskakuje: był to zaledwie 6 print, czyli White Box, wydany po przegranej z Tolkien Enterprises (czyli po edytorce tekstu) i stosunkowo łatwo dostępny w porównaniu z historycznym 1 drukiem, osiągającym cenę nawet 5000$ (średnio 3000$). Sytuację wyjaśnia nieco fakt, że aukcja miała cel charytatywny. Tutaj więcej szczegółów.


Okołogrowe
- Świetna stronka, Dial P for Pulp, podcastowy zin dla wszystkich fanów the pulps z okresu ich świetności. Polecam!


- The Escapist:
Founding Fathers
A Bunch of Characters
Dungeon World: Mines of the Mad Magus


- Jak przechowywać kruche, warte kilka tysięcy dolców 3 Małe Brązowe Książeczki? Here

OSR
- Przygoda Grinding Gear Raggiego osiągnęła drugie miejsce sprzedaży na NKG. Pobiła Pathfindera, ustąpiła WFRP 3E. Będąc przy modułach OSR-u:
The Cursed Chateau Maliszewskiego (50 stron, 9$)
Castle of the Mad Archmage.(free; siódma wersja)
Devil's Bride (free; jak zobaczyłem okładkę, to nawet "dzieła" Arnesona z 3LBB schowały się w kącie ;) )
The Hunt for Istan (free)


- Kolejne retro-dziwadło: Red Box Fantasy. Podręcznik gracza w PDF za free, reszta płatna. Tytuł wskazuje na inspirację czwartą edycją D&D (B/E/C/M/I) Franka Mentzera, a w rzeczywistości jest to krzyżówka tegoż z klonami WotC.


- Ukazał się trzeci print Swords & Wizardry. Zmiany i szczegóły - tutaj. I jeszcze o tym klonie. Brave Halfling Publishing wyda S&W w wersji White Box (hardcopy; boxed set) + większość rzeczy napisanych do tego systemu. Więcej detali na stronie wydawcy. Dwie wersje, dwaj wydawcy. ;)


- Pied Piper Publishing Roberta Kuntza podpisało umowę z Noble Knight Games na dystrybucję swoich old schoolowych produktów. Link do Robilara. Będąc przy PPP, Rob zapowiedział dodruki wyprzedanych klasyków: Castle El Raja i kultowego Living Room.


- W blogosferze pojawił się pomysł stworzenia "brakujących" suplementów (Companion+) do trzeciej edycji (B/X) D&D, Moldvaya / Cooka / Marsha.

Basic Roleplaying
- W sklepie Chaosium znalazły się trzy nowe monografy. Są to tylko (niestety, ale dość ciekawe) fanowskie twory:


The Modern Equipment Catalog (nazwa mówi sama za siebie).
The Green (nowy, dość ciekawy setting fantasy).
The Witchcraft (wszystko o ludowej magii, czarownicach, sabatach - materiał do zastosowania w różnych okresach historycznych).


- Nigdy specjalnie nie śledziłem losów RuneQuesta Mongoose Publishings (klasycznego RQ do nr. III włącznie), ale niektórych może ta wieść zainteresować: w styczniu wychodzi RuneQuest II (nie jest to remake THE RuneQuest II; tutaj dopiero jest mętlik z edycjami / wersjami / licencjami ;) ).

***


P. S. Na sam koniec ostatniego w tym roku Vintage Month chciałem podziękować wszystkim, którzy podrzucili linka do ciekawych wieści i stron (m. in. Albino, Key-Ghawr) oraz Borejce, który niejednokrotnie zapodawał masę newsów na Grach Fabularnych (np. dużą bazę linków do Basic RolePlaying). 

5 komentarzy:

Behir pisze...

Przeglądam sobie Red Box Fantasy i jest naprawdę dość dziwne. No i moim zdaniem, jeśli za resztę trzeba płacić, a skład i korekta stoi na takim samym poziomie, to się delikatnie mówiąc nie opłaca.

Omlet pisze...

Ta, bonusy do +4 na stacie 18, ja się zastanawiam czy +2 u mnie to nie za dużo ;)
A okładka do Devil's Bride super :D No i zrobiona kredkami, a nie jakiśtam kolejny tabletowy bohomaz ;)

Borejko pisze...

Dzięki, dzięki!

A ja tym razem zupełnie z innej beczki.

Nie chce mi się grzebać po necie a może znacie odpowiedź. Pisząc sobie "niepełnosprawne" podsumowanko natknąłem się na to: http://www.midcoast.com/~ricekrwc/zefrs/ I pisze tam o tym że ów color-coded chart wykorzystywały takie i srakie gry. A mi się wydawało że to wymysł Chaosium. Ale mogę się mylić bo z taką tabelą spotkałem się dopiero przy ZC PL. Jak to było? Kojarzycie? Bo nie chce mi się za tym googlać, a może znacie odpowiedź.

Ojciec Kanonik pisze...

Te tabele przypominają starą tabelę porównawczą Chaosium, ale to bardziej przerażający twór i o czymś innym. :) Wydaje mi się, że Cook mógł na niej bazować, albo wpadł sam na ten pomysł i komuś go "sprzedał". Pewnie trzeba by na tamtejszym forum napisać - ja takich kolorowych tabel nie widziałem we wcześniejszych RPG - wiesz, wszystko sprowadzało się do prostych porównań: level i klasa PC przeciw AC celu.

W podręczniku do ZeFRS napisano, że te kolorowe zasady są niekompletne, wskazują na szkic Cooka. Jako że facet był też wargamerem, może skądś to pożyczył (jakaś gra planszowa / bitewniak) i nawet nie opisał w pełni, bo miał pełne zasady w innej grze. Ciężko powiedzieć. TP Chaosium to to na pewno nie jest, ale mogła być inspiracją dla Zeba.

Ojciec Kanonik pisze...

Omlet & Behir
Omijając edytorkę i inflację, system wydaje mi się zwykłą autorką inspirowaną d20 i Red Boxem D&D. Coś jak Basic Fantasy RP:

http://www.basicfantasy.org/

Lipa w każdym razie. ;)