27 listopada 2009

Flashback #1: Definicje

10 komentarze
Dawno temu znalazłem fajną definicję retrogamingu. Pierwotnie była to formułka o grach video/komputerowych – poniżej dopasowałem ją do tradycyjnych RPG i zjawiska OSR.

25 listopada 2009

Retroscripting

10 komentarze
Niedawno odrobiłem zaległości w oglądaniu filmów z mojej ulubionej półki - tych kręconych "z ręki" w formie paradokumentu. Wiele lat temu obejrzałem kontrowersyjny Cannibal Holocaust (gore'owy pionier wszystkich "Blair Witchów" i "RECów") i od tamtej pory kolekcjonuję wszystkie tego typu obrazy. Paranormal Activity. Wiedziony ciekawością kulis powstania filmu trafiłem na info, że kręcony był w oparciu o retroscripting - podobnie jak Blair Witch Project czy Rejs. wgniotło mnie w krzesło.

23 listopada 2009

Karnawał Blogowy: Book of Death

6 komentarze
Kilka tygodni temu wpadliśmy z Albino na pomysł wyciągnięcia starych kart postaci, które już niestety zeszły na naszych sesjach. Okazało się, że Biały posiadał tylko kilka kart postaci i ich nigdy nie zbierał. U mnie odwrotnie. Glinthor poddał nowy temat dla blogowego Karnawału RPG i owy pomysł wykorzystuję jako notkę w ramach szóstej edycji.

21 listopada 2009

OD&D Thief: Player Character

2 komentarze
Role: Clerk (Public Works Departament)
Class: Magic-User (Air; Adept Level)
Faith: Builder
Alignment: Law
STR:6; INT:10; WIS:8; CON:14; DEX:12; CHA:8
HP: 2; AC: 9; Weapon: staff, dagger.

19 listopada 2009

Vintage Month #11.5

3 komentarze
[thaco.jpg]Okołogrowe
- The Escapist: Game of Choice - czyli dylematy Matta Forbecka, którą edycję D&D poprowadzić dzieciakom.
- Is It Possible To Publish a "True" Megadungeon? - dobry art o tym old schoolowym, dziś prawie zapomnianym tworze.
- Brandification in Action - czyli (zbyt krótki) art o gadżetomanii w erze boomu na RPG w pierwszej połowie lat 80-tych.

17 listopada 2009

Moje Hollow Earth Expedition

2 komentarze
Moje Hollow Earth Expedition wygląda nieco inaczej, niż Kanonika oraz wizji zawartej w podręczniku. Rozegrałem zaledwie dwie sesje, ale już wiem, co będzie pojawiać się na następnych, co chwyci i zaangażuje graczy w ten typ przygód. Lubię siedzieć w realiach historycznych. Dla mnie liczą się szczegóły, co i kiedy było wynalezione i dostępne dla postaci graczy, jakie prądy ideologiczne i artystyczne kształtowały lata trzydzieste, co się wtedy jadało i słuchało w United States. Słowem: cała panorama ludzkiej aktywności, która stanowi zawsze bogatą kopalnię pomysłów na postacie oraz wątków na historie. [Widzisz, Smartfox? Mówiłem, że on ma większy problem z rozdziałem antropologii od RPG, niż ja przy, np. odtwarzaniu PRL-u w BRP. ;) – O. K.]

16 listopada 2009

Weird Stories of Abominable Macabre and Terror #2

6 komentarze
Kolejna sesja i dwie historie w stylu Incredibly Inappropriate. Czas: 3h. System: HEX. Okładki z pism For Men oraz Western Book. Podpisy własne.

12 listopada 2009

Generic po polsku

48 komentarze
Jak zapewne większość już wie, Piotr "Ramel" Koryś ma licencję na jeden z popularniejszych systemów ostatnich lat - Savage Worlds, które pojawią się w Polsce w języku Ślężan. Inicjatywa ta jest o tyle ważna, że wydanie takiego systemu łata jedną z ogromnych dziur w historii polskiego rynku RPG. Właściwie kilka luk.

10 listopada 2009

Weird Stories of Abominable Macabre and Terror #1

7 komentarze
Nigdy nie chciało mi się pisać raportów (czy innych rzeczy o nowomodnych skrótach) z sesji. Zrobię to w Unspeakable Incerdible Astounding Style. System: HEX; 2 sesje po 1h każda (odpowiedniki krótkich opowiadania w Weird Tales lub komiksów z lat 30 o objętości 10-11 stron). Okładki pochodzą z wydawnictw Black Mask oraz True Detective, podpisy własne.

6 listopada 2009

Pusta Ziemia: Inspiracje

9 komentarze
Przebywając niedawno w Hamilton (Ohio), odnalazłem pomnik Johna Symmesa. Pewnie bym nie zwrócił na niego uwagi, ani nie zainteresował się jego teoriami, gdyby O. K. nie powplatał w Anaborię teorii Pustej Ziemi (w podręczniku w Sekcji DMa: Anaboria a Europa oraz w tej notce). Pomnik niepozorny, Kapitan Symmes zupełnie zapomniany. A szkoda. Facet poświęcił resztę swojego barwnego życia na udowodnienie istnienia dziur-wejść do Wnętrza Ziemi na biegunach polarnych. Trochę poczytałem, kupiłem nawet HEX i powiem, że zarówno jako droga do Anaborii oraz główny motyw w grze firmy Exile Games Studio, jest to idea bardzo inspirująca i nośna. Szkoda, że dość zapomniana w RPGs [Ależ skąd, a Classic D&D i Known/Hollow World z lat 80-tych? A nieskończony Underworld z OD&D, przez który Robert Kuntz z lochów pod Castle Greyhawk dotarł do Chin? - O. K.]. 

4 listopada 2009

Claude Lévi-Strauss

16 komentarze
W wieku 100 lat zmarł jeden z wielkich intelektualistów XX wieku, Claude Lévi-Strauss.


Od nas: Pisma ojca strukturalizmu miały niemały wpływ na powstanie i kształt naszej Anaborii.

Albino & O. K.

2 listopada 2009

Vintage Month #11

3 komentarze

Okołogrowe


The Escapist:
Greg Stafford, Mythmaker (świetny, biograficzny rys tej ważnej w historii RPG postaci).

Dlaczego Megadungeon to nie to samo, co nowoszkolny dungeon crawl? Read on, bo będziesz w tyle (czyt. w PZPNie).