5 maja 2010

Motywacje w SB

Kilka zazwyczaj spotykanych motywacji dla postaci graczy, którzy grają w staroszkolny sandbox. Niektóre, jak Awanturnik, Odkrywca oraz Kartograf pamiętają czasy pre-OD&D i najlepiej pasują do tego sposobu grania. Powodów, dla których postacie łażą po Dziczy i angażują się w takie, a nie inne wątki można mnożyć w nieskończoność. Zasada jest jedna: impuls do wędrówki i koncept postaci nie może być narzucony w żadnym stopniu przez prowadzącego. Zapomnijcie o: "No wiesz, twoją rodzinę wyrżnęli siepacze Lorda Kakadu Jajogłowego, bo mi to pasuje do scenariusza. Teraz infiltrujesz jego dwór i czekasz na dogodną okazję, by się zemścić". Bullshit - nie ma miejsca w SB na sztuczne, narzucone przez MG motywacje czy questy. Kilka inspirujących akapitów na ten temat napisał też Jonathan Tweet do AD&D 2E, w dodatku Creative Campaign. Jak ktoś to ma, niech zajrzy do rozdziału o free-form RPG (bodajże szósty). Jeśli nadal występować będzie fundamentalny problem "nieaktywnego gracza" na sesji, który oczekuje jasnego drogowskazu gdzie ma iść i co zrobić, zostają Referee trzy opcje: 
- nie grać w stylu SB.
- zmienić gracza (odradzam, przecież chodzi o zabawę wszystkich na sesji, a nie budowanie hermetycznego kółka "poklepywaczy po pleckach") lub zachęcać go do aktywnej gry poprzez podkreślanie roli motywacji jego PC jako głównego motoru kreacji historii (równie ważnego co ciągła improwizacja Sędziego i czynnik losowy).
- wybrać dla wprawki motywację z kategorii Dude.

Kartograf (Klasyczna motywacja I)
1) Handluje mapami z Gildiami / Towarzystwami.
2) PC mapuje tereny dla bogatych figur szukających nowych terenów na utworzenie baronii / hrabstwa, etc.
3) Rysuje mapy, bo lubi / tworzy dla siebie atlas.
4) Poprawia stare mapy jako skryba w zakonie.
5) Jest zwiadowcą w armii królewskiej, który nanosi na mapy leża potworów.

Odkrywca (Klasyczna motywacja II)
1) Został wynajęty do zbadania nieznanej krainy za trudnym do przejścia łańcuchem górskim.
2) W rodzimej wsi zawsze stawiał starszym pytanie: co leży za lasem koło rodzimego sioła?
3) Ciekawość świata "człowieka renesansu" (gość z zacięciem Kolumba / Magellana).

Awanturnik ([Bardzo]Klasyczna motywacja III)
1) Jak na awanturnika przystało: lubi się po prostu szlajać, szukać zadym i zwiedzać świat.
2) Poszukuje ściśle określonych miejsc (np. lochy, świątynie określonego bóstwa) i je okrada.
3) Wino, Dziewki & Pieśni = Złoto / Sława.
4) Carpe diem / romantyczny łotr.Vide Fafhrd & Gray Mouser.
5) Poszukuje miejsca, gdzie mógłby "rozbić" swój własny zamek i utworzyć (co najmniej) królestwo.

Typ Familijny
1) Złożone drzewo genealogiczne jest niepełne - PC poszukuje jego brakujących gałęzi.
2) Ojciec opowiedział mu / jej w młodości zmyśloną bajkę - teraz PC wszędzie szuka tego miejsca, osób, stwora, zjawiska. Wszak tata powiedział: "i ty kiedyś znajdziesz takie miejsce / tą osobę / taką rzecz dla siebie". Vide zagadka stali w Conan The Barbarian.
3) Członka rodziny uprowadzili X, a że są mobilni, niełatwo ich odnaleźć.
4) PC zniesławiła rodzinę i tuła się po świecie, by odbudować reputację.

Łowca Głów
1) PC ściga X potwory / stronnictwa wszędzie i zawsze.
2) PC tuła się od miasta do miasta i szuka kolesi widniejących na specjalnych ogłoszeniach na słupach.
3) Elitarny assassin działający na zlecenie wysoko postawionej persony.

Członek Kultu 
1) Wieczny pielgrzym i mobilny obrońca sakralnych obiektów.
2) Fanatyczny misjonarz szerzący słowo Pana tam, gdzie nie dotarł żaden człowiek przed nim.
3) Członek specjalnego oddziału "Tomb Riderów" odzyskujących relikwie ich kultu z całego świata.
4) Poszukiwacz oświecenia i nowych doświadczeń z Dziełem Pana na możliwie najdzikszym zadupiu.

Kupiec
1) Przecieranie nowych szlaków handlowych.
2) Szukanie targetu (nawet pośród neandertali w głębokiej dziczy).
3) Kolekcjoner dzieł sztuki i wytworów różnych ras.
4) Poszukiwacz żył złota (i innych surowców) - jego marzenie to własna korporacja górnicza.

Uczony / Artysta
1) Trochę podobny do Odkrywcy - poszukuje tekstów kultury różnych ras, dokumentuje ich języki, dzieła sztuki.
2) Kompletuje Wielką Encyklopedię W 542 Częściach rozsianych po całym świecie.
3) Szuka inspiracji w obcej dla ludzkiego ucha chromatyce muzyki Mi-Go (ogólniej: nowych środków wyrazu z dzieł innych ras).
4) Prowadzi serię eksperymentów medycznych na wszystkim i wszędzie. Samobieżny Psycho-Medyk.
5) Szuka praprzyczyny wszechrzeczy / metafizyk.

Zblazowany Ekscentryk
1) Gość woli survival od golfa.
2) Szuka prawdziwej miłości pośród jakiejś egzotycznej rasy.
3) Zbiera czaszki smoków lub kompletne szkielety dinozaurów do swojego małego Muzeum Gadów.
4) Chce zbudować UFO i szuka kogoś, kto wie jak to się robi.
5) Buduje w mieście ZOO / Panopticum i poszukuje oryginalnych eksponatów z dalekich stron.

Kaleka
1) Vide John Locke z The Lost.
2) Facet stracił pamięć i obudził się na rozstaju dróg.
3) PC słyszał, że jego kalectwo może wyleczyć 60 Dziewic O Delikatnym Dotyku. Każda znajduje się gdzie indziej, tylko nie wiadomo gdzie.

Dude
1) Podobny do Awanturnika, tylko wisi mu wszystko i idzie za grupą, bo polubił inną PC w drużynie.
2) Jest turystą / dokumentalistą z innego świata - idzie, gdzie go zaprowadzą, fotografuje, co mu pokażą (vide Trzeci Świat Guzka).
3) Facet nie wie gdzie jest - szedł przed się bardzo długo, bo opuściła go żona, krowy pozdychały, dom spłonął, dzieci są na detoksie, rodzice popełnili rytualne samobójstwo zeszłej niedzieli, sąsiedzi spalili się podczas gaszenia jego domu, a ich rodziny poumierały od biegunki. W dodatku wisi byłym przyjaciołom ogromną sumę pieniędzy, a że spał z ich żonami...


P. S. Jeśli wyobraźnia gracza nadal leży jak Tascela przed Conanem, można mu pomóc stosując jakiś generator motywacji - np. ten Nimsarna. Jak to nie podziała i nie da się animować delikwenta do aktywnej gry... Rzucamy w niego metalowymi kostkami dla zabawy. 

6 komentarzy:

Nimsarn pisze...

Ciekawy temat, choć niektóre z pozycji w tabelach są jak dla mnie zbyt szczegółowe lub zbyt... (nie będę nikogo obrażał x100).
Właściwie w temacie poruszono trzy ważne kwestie.
1 Problem przywłaszczania PC przez MG - mam nadzieję że wszyscy już rozumieją że PC jest własnością gracza nie MałegoG.
2. Problem motywacji postaci - sam się nad tym zastanawiałem i nawet stworzyłem taką tabelkę http://sciezkanimsarnaa.blogspot.com/2010/03/historia-postaci-generator.html , która miała mi pomóc w tworzeniu historii postaci co w prosty sposób przekłada się na motywacje.
3. Problem to zmotywowanie gracza - jak zauważył autor wpisu zauważył za bardzo nie da się tutaj nic poradzić...

Ojciec Kanonik pisze...

Nim, lepiej uszczegółowić, bo z doświadczenia wiem, że ogólne hasła moga nie trafić gdzie trzeba. Stąd myślniki - wcześniej były tylko kategorie, ale wiesz, e-skrzynka znowu by mi się zapchała. ;)

Co do Twojej tabelki. Fajna jest i ją zalinkuję w notce - bez pozwolenia! ;)

Nimsarn pisze...

Kurcze, może masz rację - moje tabele projektowałem do wykorzystania przed sesją, a wiadomo że ta wymaga bardziej konkretnych rozwiązań :D
Dzięki :D

Key-Ghawr pisze...

Świetny i (mouim zdaniem) bardzo potrzebny tekst. Gratulacje.

Brakuje jednak jeszcze jednego ważnego motywu: "Zagubiony" (wariacja na temat "odkrywcy") - gracz/e zostają wynajęci do ochrony karawany (którą poźniej gubią) tudzież porwani, pojmani itp. W efekcie zostają sami na nieznanym terenie. Et voilla, eksploracja staje się koniecznością. Coś takiego było w module TSR-u B4 "Lost City". Jeśli gracza nie mają pomysłu (chęci) eksploracji, rozpoczęcie w ten sposób kampanii typu sandbox lub dungeon sprawdza się znakomicie (sprawdziłem w praktyce, działa).

kuglarz pisze...

Dobry wpis! Podrzucę ten spis graczom - może się bardziej natchną eksploracją niż panicznym poszukiwaniem struktur (idźmy na wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja?!).

Ojciec Kanonik pisze...

@Key
Fakt. Ja bym jeszcze po niewczasie dorzucił myk Arnesona z DatD (competitive game): jedna postać / ekipa jest w opozycji do drugiej. Pościgi, poszukiwania po całym świecie, walki w różnych miejscach, etc.

@Kuglarz
No ba. Strukturalizm, zwłaszcza fabularny i mechaniczny, sux w starych RPG. ;)