24 czerwca 2010

Cztery Rasy #1

Zanim przejdę do ras: w darmowym, 36 stronicowym PDF-ie ukazał się historyczny materiał do starego RuneQuesta / Basic RolePlaying, autorstwa samego Steve'a Marsha. Jest to setting i homebrew tegoż weterana RPG - nazywa się  Mist World i pochodzi z 1982-83 roku. Dla mnie wydarzenie miesiąca w światku retroRPG. 

Dwie z czterech ras (w zasadzie, to narodowości) ludzi, które najpierw miały znaleźć się w mojej PRL-owej kampanii BRP (z wykorzystaniem opcji Cultural Modifiers), później zmieniłem je na SWEPl i zacząłem myśleć o czymś bardziej zakręconym. Po kilku rozmowach z jedną osobą z mojej ekipy, wpadłem na pomysł kampanii heroic fantasy, więc rasy automatycznie trafiły do AD&D. Mam jednak w planie inny projekt w tym gatunku i kiedy pojawiła się trzecia nacja (i czwarta), pomysł się zmienił i powróciłem do starego, dobrego BRP. Tutaj zamieszczam pierwszą rasę w wersji "historyzującej", a trzy kolejne w konwencji coraz-bardziej-fantasy. Taki psikus. ;)


Rom (pot. Gitan, Cygan)

Struktura Władzy: Król - Šero Rom - Naczelnik Taboru - Starszyzna.

Kultura i Języki: Kulturę romską można określić jako ludową, o nomadycznym stylu życia. Cyganie posługują się językiem romskim oraz mową natywną dla regionu, w którym najczęściej przebywa macierzysty tabor. Posiadają wyrazistą hierarchię wartości i wysoce rozwinięte poczucie tożsamości kulturowej. Romowie posiadają złożoną sferę sacrum i są ludźmi stawiającymi świat nadprzyrodzony w centrum swoich wierzeń. Rezultatem tego, jest podwyższone POW (2D6+7). Nomadyzm i branie życia, jakim jest, mała cierpliwość na długoletnią, instytucjonalną edukację oraz przywiązanie do wspólnoty romskiej, wykształciła przez wieki następujące ograniczenia: EDU (D6+6) oraz konieczność osobnego rozwinięcia umiejętności Literacy, by postać mogła czytać i pisać.

Wygląd: Zawsze ciemnowłosi, ciemnoocy (od czerni po jasny brąz) i brązowoskórzy. Mężczyźni noszą najczęściej wąsy i brody, które są oznaką dojrzałości. Kobiety prawie zawsze chadzają w zwiewnych, kolorowych spódnicach. Wzrost osobników tej rasy rzadko przekracza 175 cm.

Postawa i Religia: Romowie są wolni duchem i w ciągłym ruchu. Brakiem osiadłej egzystencji budzą podejrzliwość, a w skrajnych przypadkach ksenofobię. Gracz odgrywający Roma, musi liczyć się z tym, że jego postać będzie spotykać się z nieprzychylną reakcją społeczeństw osiadłych / natywnych dla danego regionu (gadžo). Wiele rządów i władyków próbuje ich osiedlić w jednym miejscu na siłę (przykłady historyczne są liczne, np. w PRL-u lat 60-tych). W takiej radykalnej polityce spotyka się także przymusową sterylizację kobiet romskich. Najwyżej w ich hierarchii wartości znajduje się wolność, dbanie o tabor, dzieci, społeczność cygańska w ogóle (Romanipen) oraz ludowa sztuka. Wierzenia Cyganów są zasadniczo katolickie (monoteistyczne), ale mocno wymieszane z ich ludowymi tradycjami kultowymi, mającymi swoje korzenie w zoroastryzmie. W modlitwach i czynnościach kultowych pełno jest magicznych gestów, starych słów wzmacniających błogosławieństwo lub odczyniających urok. W praktykach religijnych stosuje się liczne talizmany, wróżby oraz klątwy. Śmierć Cygana nie jest długo opłakiwana, a jego pogrzebowi i rocznicom śmierci towarzyszą mocno zakrapiane stypy pełne radości i muzyki.

Broń i Zbroje: Romowie nie są bojowo nastawieni i nie posiadają jakiejś swoistej dla ich społeczności broni. W razie jakiegokolwiek konfliktu, walczą tym, co mają pod ręką. MG może założyć, że każdy Cygan i Cyganka potrafią dość biegle posługiwać się nożami (+5% do walki nożami). W światach fantasy lub w epoce średniowiecznych wędrówek Cyganów, przywdziewane przez Romów zbroje to (maksymalnie) pancerze skórzane, nie krępujące ruchów i niezbyt ciężkie. Zbroja taka nigdy nie jest kompletna i chroni tylko korpus (w opcji Hit Locations: Abdomen oraz Chest).

Tradycyjne Umiejętności i Zawody: Powszechnymi zawodami wśród Gitan, a które gracz może wybrać dla swojej romskiej postaci na starcie są: Artist, Beggar, Craftsman, Criminal, Entertainer, Gambler, Hunter, Merchant, Occultist, Shaman, Teacher, Thief. Cyganie znani są w większości światów z trzech rzeczy: z doskonałych wyrobów rzemieślniczych (głównie z garncarstwa i dywanów), sentymentalnej muzyki i miłości do koni. Tworząc postać Roma, należy dodać +20% do bazy dwóch wybranych umiejętności z poniższej listy: Ride (Horse), Craft (1 do wyboru), Drive (Wagon), Knowledge (Nature), Repair, Knowledge (Occult), Knowledge (Animals), Perform (Play, Dance, Sing), Bargain, Sleight of Hand.

Specjalne Przedmioty: Większość unikalnych przedmiotów Romów ma znaczenie kulturowe i religijne. Oznaczają najczęściej wysoki status społeczny, są oznaką szlachetnego pochodzenia, etc. Dwa przedmioty zasługują na osobną uwagę. Są to specjalne, ochronne talizmany oraz magiczne skrzypce – bardzo rzadkie i cenne artefakty.

Ochronny talizman
Dodaje noszącemu +5 SAN. Talizman ten musi zostać podarowany przez bibi (szanowaną staruszkę z taboru), w innym przypadku traci swoją moc i jest rzeczą bezwartościową. Moc talizmanu wyczerpuje się, jeśli postać nie wędruje przez miesiąc.

Magiczne skrzypce
Tylko w rękach Roma instrument ten dodaje +20% do Perform (Play instrument). W jednym taborze wyrabia się tylko jedne takie skrzypce na pokolenie. Tracą one swoją moc po upływie 50 lat.

2 komentarze:

Krzemień pisze...

Cygan to raczej zawód a nie rasa ;)

Albino pisze...

Ta?