26 lipca 2010

Basic RolePlaying: Cybernetyka

W podręczniku podstawowym do chaosiumowego d100 poświęcono niewiele miejsca na wszelkiego rodzaju wszczepy, implanty i inne cyberpunkowe gadżety. Co prawda jest kilka opcji i porad jak coś takiego zaimplementować, jeśli ktoś zechce prowadzić kampanie w tych realiach, ale nie za wiele i zdawkowo. Przejrzałem różne dodatki, ale większość stuffu do tego gatunku pojawiła się w RPG na długo po takich klasykach jak Future World, etc. Być może jest gdzieś materiał o cyborgizacji w którejś z monografii do BRP lub w BRP Central, ale takowego nie znalazłem. Potrzeba matką wynalazków, więc kilka moich zasad homebrew.


PC mogą wszczepić w swoje ciało maksymalnie tyle "slotów" cybernetyki, ile wynosi ich SIZE. Przy każdym implancie podano ile „miejsca” zajmuje oraz ile POW traci ktoś, kto podda się operacji wszczepienia. Większość implantów powoduje spadek POW. Każdy nowy wszczep, to rzut na POW x5. Jeśli nie wyjdzie, postać traci na stałe 1 punkt CON w dodatku do straconego punktu/ów POW. Kiepskiej jakości usługa lub lekarz mogą zaniżyć ten rzut nawet do POW x1. Nanopsychoza pojawia się już z chwilą, gdy POW lub/i CON wynoszą 3 i mniej. Przy wartości 0, postać umiera. W zalezności od kampanii, rząd / korpy / imperator zabraniają jej obywatelom przesadzanie z ilością wszczepów, uzasadniając to właśnie tym odczłowieczeniem i napadami szału. Chory jest natychmiast eliminowany, ponieważ nie znana jest metoda leczenia choroby.

Jeśli postać zdecyduje się na demontaż implantów, musi zapłacić połowę ceny operacji instalacyjnej. Po każdym usunięciu wszczepu może wystąpić „syndrom braku” (I can't feel my legs): organizm postaci wciąż szuka brakującej części, kieruje na nią myśli PC, etc. Dla każdego usuniętego implantu, należy rzucić po tygodniu na aktualną POW x5. Jeśli nie wyjdzie, postać nie odzyskuje żadnych punktów POW. Jeśli wyjdzie, PC przywraca stracone w trakcie wszczepiania punkty do przedoperacyjnego stanu.

Wszczepy z kategorii Wojskowe są drogie i zwykle niedostępne cywilom. Mogą ich używać tylko określone jednostki, zwykle wojskowi, dowódcy czy agenci na niebezpiecznych terytoriach. Protezy także są pod kontrolą, ale w pełni legalne. Odpowiednie władze przypilnują, by obywatel miał problemy z wszczepieniem implantów za więcej niż połowa jego CON. Najmniejsza oznaka Nanopsychozy, powoduje odizolowanie chorego i eliminację.

1. VR / KOMUNIKACJA
(Nazwa implantu / strata POW / wymiar w SIZ / $)

CB Radio 1 / 2 / 350
GPS 1 / 1 / 200
Lokalizator - / - / 1 - 100 Wiadomo gdzie jesteś (tylko w miastach)
Łącze Komórkowe 1 / 1 / 150 Telefon komórkowy w głowie
Podstawowy Interfejs - / - / 50 Umożliwia wejście do VR.
Programator 1 / 1 / 200 Działa na zwykłe telewizory, pralki i lodówki
Projektor zewnętrzny 1 / 2 / 250 Umożliwia emitowane hologramów i dźwięku
Sensory 2 / 2 / 75 Stymulacja zmysłów w VR
Skarbiec 2 / 1 / 900 Bank w palcu


2. ZMYSŁY
Anty-Kac 1 / 2 / 250 Niweluje to przykre uczucie
Implant Empatyczny 3 / 1 / 550 +20% Insight
Szybkie Czytanie 2 / 2 / 800 +20% Zdobywania informacji (książki, etc.)
Wewnętrzny termostat 1 / 2 / 400 Reguluje temperaturę o +/- 10 C
Wyostrzenie Słuchu 1 / 2 / 450 +20% Listen
Wyostrzenie Wzroku 2 / 1 / 500 +20% Spot
Wyostrzenie Zmysłów 2 / 2 / 500 +20% Sense


3. OZDOBY / ROZRYWKA
Animowana Dziara - / 1-3 / 75-300
Długi Jęzor 2 / 2 / 100 Do gry wstępnej i nie tylko
Biblioteka 1 / 1 / 1500 +20% Research
Gry 1 / 1 / 150 1000 gier (w tym hit: Poltergayst Sim)
Implant Makijażu 1 / 1 / 350 +20% Charakteryzacja
Implant Perfumowy - / 1 / 300
Modulator Głosu 1 / 1 / 800 +10% Perswazja
Mozaikowa Skóra 2 / 1-3 / 400
Radio 1 / 1 / 100 100 programów
Rolki 1 / 2 / 800 Posiadasz chowane w stopach rolki. +2 MOV
Stała Antykoncepcja 1 / 2 / 600 Zawsze bezpiecznie
Sztuczne Włosy 1 / 1 / 100 Jedna fryzura, wiele kolorów
Tatuaż LED 1 / 1-3 / 50-200
Tęczówki - / 1 / 150
Histeryczna Erekcja 2 / 2 / 450 Zawsze i wszędzie
Wirtualna TV 1 / 2 / 350 50 kanałów


4. WOJSKOWE
Atleta 2 / 4 / 1500 +1 MOV / +10% Swim / +10% Jump
Celownik 1 / 2 / 1500 +20% Firearms / Range Weapon
Imak 2 / 2 / 500 Uchwyt na tarczę: +10% Shield
Implant Równowagi 2 / 1 / 2000 +20% Climb / Dance
Kameleon 3 / 5 / 2500 +20% Hide
Kot 2 / 2 / 2000 +20% Stealth
Pewny Chwyt 1 / 2 / 500 +20% Grapple / Climb
Radar 2 / 2 / 1000 Zasięg do kilometra
Skoczek 2 / 3 / 1000 +20% Jump / Climb; +5% Dodge
Stalowa Krew 3 / 4 / 3000 Zastrzyk modyfikujący skórę: +2 Armor Points
Szermierz 1 / 1 / 1500 +20% Melee Weapon
Wspomaganie mięśni 3 / 5 / 2000 +1D6 damage bonus
Wspomaganie oddychania 2 / 4 / 4000 Filtr powietrza
Wysuwane ostrza 2 / 2 / 2500 % Brawl, reszta statystyk jak Knife
Zdalny Detonator 1 / 1 / 1000 +20% Demolition


5. PROTEZY
Kręgosłup 3 / 3 / 5000 +1 STR
Noga 4 / 4 / 2500 +1 Armor Point; +10% Jump
Oko 4 / 1 / 3500 +20% Spot
Precyzyjne dłonie 3 / 2 / 1500 +20% Fine Manipulations, Sleight of Hand
Ręka 3 / 2 / 2000  +1 Armor Point; +10% Fine Manipulations
Schowek 2 / 2 / 2000 Możesz schować w ramieniu mały przedmiot
Skóra 3 / 1-5 / 1000-5000 
Twarz 4 / 2 / 3000 +1 APP
Wspomagane serce 2 / 2 / 250
Żebra 3 / 3 / 3500 +1 Armor Point

9 komentarzy:

Tajemniczy Pan C pisze...

Fajny cykl tekstów o BRP. Zwłaszcza rzecz o nauczycielach w sandboxie – sprawa w zasadzie podstawowa, ale zupełnie uszła mojej uwadze, a teraz pełni już swoją rolę w grze.
Jeżeli chodzi o wszczepy – zamierzałem zrobić podobny spis pod GURPS, ale aż tak mi na wszczepach nie zależało, więc w razie czego będę graczy odsyłał tutaj i jakoś to na GURPS przerobimy. Jestem natomiast ciekawy, czy w BRP wyszło coś o cyberprzestrzeni? Od jakiegoś czasu zastanawiam się, jak ostatecznie prowadzić sieć. Kwadratowe krzyżówki ze starego CP2020 są całkiem przyjemne, choć dość naiwne, a cała gra zbyt łatwo przeradza się w licytowanie się programami w ciasnych korytarzach ścian danych – prawdziwy dungeon crawl. Poznałem niedawno cyberprzestrzeń w GURPS i jest naprawdę dobra oraz szybsza w przyswojeniu (mniej programów, zasad itd.), ale wciąż myślę nad czymś jeszcze szybszym i prostszym, a nie tak prymitywnym, jak to na początku sobie zrobiłem.

PS. Ciekawe, czy ktoś przeszedł całe Poltergayst. Zwłaszcza level z blogami zdaje się nie do przejścia ;) W wersję sim nie grałem...

Fajnie, że Albino napisał coś o GURPS. Nie korzystam z niczego więcej, niż Lite, ale jednak, w miarę odradzania się we mnie starego erpegowca, zaczynam zerkać na jakieś tytuły. Mam nadzieję, że Albino nie utracił weny po rozpisaniu się o swoich jaskiniowcach ;)

kuglarz pisze...

A gdzie smartzłącze i endoszkielety? :)

Aż mnie za serce ścisło z tęsknoty za cyberem. Trzeba będzie pogooglać za konwersją na Savage Worlds.

Ojciec Kanonik pisze...

Cyberprzestrzeni, tak jak wszczepów, nigdzie nie widziałem. Byc może jest coś o tym w Modern Equipment, albo w którejś z monografii SF, ale wątpię. Myślę, że dałoby się z powodzeniem wykorzystać wstawkę do BRP, pn. CyberCthulhu. Wywalasz macki i Mity, resztę zostawiasz i powinno grac. Dawno tego nie widziałem i nie pamiętam co tam dokładnie było.

Ponoć jeszcze nikt nie przeszedł przez ten level blogowy. Bez Godmode się nie da, bo simsy jeszcze bardziej kretynieją i biegają po poziomie wg nieokreślonego wzorca. ;)

@Kuglarz
Ja tam fanem CP nie jestem, na pałę robiłem co tam z Gibsona i CP 2020 pamiętałem. ;)

smartfox pisze...

@ Tajemniczy Pan C
Swego czasu zmieniłem w trakcie grania w CP2020 mechanikę Sieci z podręcznikowej na tę z GURPSa. Powstało tło fabularne pod taką a nie inną przebudowę architektury Netu i świetnie się grało. Mniej abstrakcji lub pseudolochów.

@ Jarl
Po co Ci wszczepy? Do Losta? :)

Piotr Koryś pisze...

Kuglarz - na SW jest kilka, dwie darmowe podsylam:

http://www.tripleacegames.com/ccount/click.php?id=16

http://www.rpgnow.com/product_info.php?products_id=80226

Wszczepy beda tez w Nemezis.

kuglarz pisze...

@Ramel
Dziękówa! Jak tylko drugą ekipę posklejam na pewno potestuję brawurowego cybera. :)

Ojciec Kanonik pisze...

@Smartfox
Nie do Losta, a do innego settingu - jeszcze z połowy lat 90-tych - też SB, oczywiście. ;) Wyślę mailem.

Ojciec Kanonik pisze...

@Cadrach
Znalazłem to CyberCthulhu

http://www.rpg.net/realm/cyber/

Tajemniczy Pan C pisze...

Tak jak piszesz, Smartfox, cyberprzestrzeń w GURPS jest znacznie lepsza od tej z zasad CP2020. Nieporównywalnie. Ale szukam czegoś jeszcze prostszego :)

Dzięki Jarl za link :)