2 lipca 2010

Space Patrol (1977)

WSTĘP
Space Patrol (1977), to jeden z pierwszych systemów RPG osadzonych w konwencji SF (precyzyjniej: starej pulp SF). Rówieśnik Travellera, wydany został w formie 25 stronicowej książeczki (+ 7 stron indeksu z tabelami) przez firmę legendarnego Lou Zocchiego. Ten old schoolowy RPG jest typowym przedstawicielem popularnych wtedy, świeżych RPG:

- jest ewidentnym homebrew na podstawie 3LBB.
- grę pisze nowy typ fanów, już widoczny i wyodrębniony: wargamerzy - fantaści.
- jest to maszynopis.

MISSION MASTER
Autorzy Space Patrol wymieniają na wstępie inspiracje gry: Flash Gordon i Star Trek. W trakcie czytania tekstu, od razu widać, że sięgają po znacznie więcej wcześniejszych rzeczy i składają wszystko w grę w lekkim, pulpowym i humorystycznym stylu.

Od samego początku, twórcy hołdują standardowej wtedy metodzie grania "out of box": bez jakiegokolwiek przygotowania, z fabułą generowaną "w locie" za pomocą improwizacji i odpowiednich tabel (Scenario Generator). Promują postawę, szczególnie mi bliską, w której Judge nie musi niczego planować przed sesją. Jest to odstępstwo od OD&D czy EoPT, gdzie prowadzący powinien zaprojektować choć kilka lokacji / NPC-ów (moduły) lub mieć pod ręką pomocne w improwizacji narzędzia (Oracle Dice). Star Patrol od tego odchodzi i wpisuje się w nowszy (a zarazem pierwotny, pre-D&D Arnesona) sposób grania, promowany wtedy przez Judges Guild. Autorzy proponują dalej zabawne alternatywy nazewnicze do typowego Judge czy DM-a: Matrix Man, Mission Master i Organian. Terminy te są używane w książce na zmianę. Twórcy wymieniają też kilka modeli kampanii: Landing Party (czyli standardowa Wilderness w kosmosie), Space Salvage (kosmiczni złomiarze, służby porządkowe, archeolodzy), Interstellar Police (stróże galaktycznego prawa), Soldier (typowe military SF, galaktyczne poligony), Hero At Large (awanturnicze tułaczki po wszechświecie, przetrwanie, etc.).

Mission Master wyposażony został w kilka przydatnych narzędzi do losowania NPC-ów / stworów i ich reakcji, mechanikę przystosowaną do rożnych poziomów grawitacji, wspomniany wyżej Scenario Generator (bardzo fajny i dość rozbudowany). Za jego pomocą można wykreować wystarczające do improwizacji tło.

POSTACIE GRACZY
Tu nie ma nic nowego względem obowiązujących wtedy standardów. Sześć cech (Strength, Dexterity, Luck, Constitution, Charisma, Mentality) losuje się tradycyjnym "roll-3d6-in-order", z podziałem na opisowe Low / Average / High. W następnym kroku ustalamy, jaką postacią chcemy grać - przy czym nie ma tu rozróżnienia na "rasa i klasa", a standardowe: rasa = klasa. Możemy grać dokładnie tym samym, czym w OD&D / Arduin - czyli wszystkim. Co więcej, możliwym jest wygenerowanie dowolnej rasy dla swojej PC, wraz z jej kształtem (ilość kończyn, skrzydła, etc.) i typem (np. ptak, ssak, owad, roślina, etc.). Interesującym wyborem jest płeć postaci: poza standardem K/M, są hermafrodyci, neuter (bez płci) oraz exotic. Dalej ustalamy: metabolizm postaci, rozmiar, specjalne cechy (np. wyostrzony słuch), naturalne bronie (np. jad), cyborgizacje, psionikę, specjalny trening oraz epokę / Tech Level, z której wywodzi się nasz bohater. Postać może pochodzić z kultury: od jaskiniowej, po międzygwiezdne imperium. Na końcu wybieramy dla swojej postaci coś z listy różnorakiego sprzętu (mój ulubiony: Slaver Desintegrator) - od kijów, płytówek i mieczy po fazery i plasma guny.


MECHANIKA
Mechanika nie jest skomplikowana, ale nosi już cechy nowego (wtedy) zjawiska "poszukiwania realizmu w RPG": runda (Combat turn) obcięta została do 5 sekund, a jedna Game Turn to 12 Combat Turn, itd. Testy i walkę rozstrzyga się na kościach sześciościennych. Do losowania różnych rzeczy z generatorów, zwykle wymagany jest rzut %. Rozwój bohatera jest ledwie zarysowany i, wedle słów autorów, miał byc poszerzony w dodatku Paratime Patrol. Generalnie: nie ma poziomów, a wszystkie zdolności rozwija się poprzez ich udane używanie.


Jeśli szukasz prostego systemu do prowadzenia w starym, free-formowym stylu, w którym napotkasz: dinozaury, upadłe cywilizacje obcych, agresywne i imperialistyczne rasy obcych, półnagie księzniczki z Marsa (w chainmail bikini; Apage!), inteligentne rośliny władające feudalnymi królestwami, ekspedycje w Nieznane - to system dla ciebie. Zasady są szczątkowe i proste, sesje nie wymagają przygotowań, więc dla każdego, kto lubi "gęsty" homebrew i tworzenie kosmicznego świata i akcji "w locie", gra ta jest dobrym wyborem.

Ocena: 8/10

2 komentarze:

Gonzo pisze...

Ha! jak sie dobrze pogrzebie w sieci to mozna to znalezc.

Ten link wiecej mowi o kolejnych wydaniach.
http://index.rpg.net/display-entry.phtml?mainid=6474

Ojciec Kanonik pisze...

Wersji Star Patrol nie znam, ale pierwsza gierka zła nie jest, chociaż w porównaniu z Traveller i S&S dość słaba.