20 września 2010

[Basic RolePlaying]: Xanth

XTUFR
Od kilkunastu lat przymierzam się do poprowadzenia rozgrywek w mistrzowsko opisanych i barwnych realiach Xanth, Piersa Anthony'ego. O ile sama konwersja świata na mechanikę Basic RolePlaying jest prosta i daje dużo możliwości (przykłady poniżej), to samo prowadzenie świata, w którym dosłownie wszystko i wszyscy posiadają jakiś Magiczny Talent czy moc zakrawa na niegrywalną komediową groteskę i slapstick fantasy w większym stopniu, niż ma się to w książkach Piersa. Jako że uda mi się to poprowadzić dopiero za kilka lat, na razie nie przejmuję się samym sposobem prowadzenia, a konwersją bazowych założeń Xanth na język zasad BRP.

UXPSŹFOJF RPTUBDJ
By określić rasę dla swojej postaci, gracz rzuca cztery razy (dla uzyskania lepszego efektu, jest to czterokrotny rzut 1D12-1) na poniższą tabelę. Korzystając z tej metody można otrzymać do sześciu możliwych kombinacji rasowych, przy czym "rasa" COŚ pod żadnym względem nie może być traktowana jako pojedyncza rasa, a co najmniej dwie - stąd sześć:

Jeśli żadna rasa się nie powtórzy, postać jest: Ćwierć A / Ćwierć B / Ćwierć C / Ćwierć D
Jeśli dwukrotnie powtórzy się jedna rasa, postać jest: Pół A / Ćwierć B / Ćwierć C
Jeśli powtórzą się dwie rasy, postać jest: Pół A / Pół B
Jeśli jedna rasa powtórzy się trzykrotnie, postać jest: Półtorej A / Ćwierć B
Jeśli jedna rasa powtórzy się czterokrotnie, postać jest dokładnie tym, co się powtórzyło cztery razy i niczym innym - chyba, że po czterokroć wyszło COŚ, wtedy jest owym CZYMŚ i niczym innym, konkretnym.



VXBHB: Wylosowanie tej samej rasy parokrotnie (lub kilkukrotnie) nie oznacza, że modyfikatory sumują się. Innymi słowy: plusy i minusy z jednej rasy, niejednokrotnie wylosowanej, uwzględnia się tylko jednokrotnie przy losowaniu cech danej postaci. Dla lepszej klarowności: Wylosowanie Pół-Goblina (dwukrotny rzut z wynikiem 10) dodaje lub odejmuje tylko raz rasowe modyfikatory (+2, +2, -1, -2, -1), a nie dwa razy. Czyli: tylko raz na wielokrotnie wylosowaną rasę.

DFDIZ
Minimalna wartość cechy nie może być mniejsza niż 3 i większa niż 20. Jeśli tak się stanie, Prowadzący musi głośno przeprosić gracza i przedstawić w sposób możliwie delikatny i klarowny obowiązujące limity.

VNJFKFUOPTBIJ
Aby ustalić, która umiejętność zwiększa się na początku, należy uwzględnić rasę, która została wylosowana najwięcej razy. Taki bonus do umiejętności wynika tylko z jednej rasy. Jeśli stosunek ras wynosi pół-na-pół, albo ćwierć-na-ćwierć-na-ćwierć-na-ćwierć, wtedy gracz rzuca 1D2 w pierwszym przypadku lub 1D4 w drugim, by wylosować odpowiednie, dominujące niepodzielnie dziedzictwo genetyczne dla swojej postaci. Jeśli gracz stwierdzi, że takie działania tożsame są z rasizmem i ograniczaniem jego swobód obywatelskich, należy po cichu usunąć gracza sprzed stołu i z domu, w którym odbywać ma się sesja.


Przy określaniu bazy dla poniższych umiejętności, po uwzględnieniu powyższych przypadłości genetycznych, należy skorzystać z wariacji już opcjonalnej zasady: Personality [BRP, str. 21]. Ogólne: jej założenia definiują szczegółowiej specjalizację postaci, dodają jej ogólniejszy archetyp i bardzo podobają się autorowi tej konwersji. Zamiast czterech bazowych, ogólnych specjalizacji, zastępujemy je wpisem na karcie:

SIŁA / ROZUM / SPRYT / WDZIĘK Ponad Wszystko* (* Trzy niepotrzebne skreślić, zostawić jedno)

Po tak ogólnie uszczegółowionej postaci przy pomocy wariantu już opcjonalnej zasady, umiejętności należy zredukować i podzielić na kategorię wg poniższej listy. Po zsumowaniu dziedziczonych predyspozycji oraz wybranego archetypu ogólnego, wymienionego po nazwie grupy i cesze, otrzymujemy ich bazową bazę w każdej grupie. Wbrew niektórym wariantom Basic RolePlaying (np. ElfQuest), nie dodajemy do bazy umiejętności wartości cechy. Ma ona rolę tylko zdobniczą. 

BOJOWE [STR] Siła ponad wszystko +10%
Atletyka
Broń Ręczna
Broń Dystansowa
Boks

SPOŁECZNE [APP] Wdzięk ponad wszystko +10%
Retoryka
Handel
Etykieta
Empatia

AKADEMICKIE [INT] Rozum ponad wszystko +10%
Doktor
Naprawy
Wiedza o Xanth
Sztuka Xanth

SPRYT [DEX] Spryt ponad wszystko +10%
Uniki
Złodziejstwo
Percepcja
Przetrwanie na Xanth

PTUBUOJ TŹŁJG
Na starcie postać dostaje INT x5 punktów do rozdysponowania pomiędzy powyższe umiejętności. Nie ma tu żadnych limitów, bo są bez one sensu i mundańskie. Następnie rzuca 1D8+1D10+1D4 i odejmuje od wyniku 1D6. Jeśli suma jest parzysta, postać nie odkryła jeszcze swego Magicznego Talentu i spotyka ją z tego powodu społeczny (i seksualny) ostracyzm. Jeśli suma jest nieparzysta, postać losuje Magiczny Talent za pomocą 1D1000 (rzut 3 x D10) i odczytuje nazwę i opis mocy, która znajduje się pod uzyskaną liczbą z odpowiedniej tabelki, której tutaj nie zamieszczam z braku miejsca. Kilkaset pozycji zapełnią opisy różnorodnych czarów, mutacji, psioniki i innych supermocy z podręcznika do BRP oraz BRP: Magic. Et voilà. MG czyta 34 książki Mistrza + Encyclopedia of Xanth, pokazuje mapkę, gracz wymyśla imię postaci zgodnie z przyjętą w Królestwie normą i można zaczynać.

P. S. Jeśli gracz stworzył głupią postać (lub z Mundanii), musi napisać za karę jej historię na (co najmniej) 100 słów. W mundańskim.

7 komentarzy:

Krzemień pisze...

Przeczytałem chyba wszystkie części na przstrzeni ostatnich 10-15 lat, wspaniała seria i doskonałe książki. Szczególnie dobrze wspominam "Ogrze Ogrze" i "Barwa Jej Bielizny". Kilka razy myślałem nad tym światem w kategoriach RPGowych ale odstraszał mnie dziwny system magii i cuda typu "drzewo kanapkowe". Życzę powodzenia, może naskrobiesz jakieś sprawozdania z sesji gdy już się odbędą?:D

MidMad pisze...

Ojej, Xanth! Książki, które z zapartym tchem czytałam wieki temu! (No, dobra, w zeszłym wieku zaledwie.) Łezka się w oku kręci... podpisuję się pod petycją Krzemienia o sprawozdania z sesji, trzymam kciuki za dozę humoru zgodną z oryginałem pana Piersa A.

Bardzo mnie ujął przeuroczy system losowania rasy, jeszcze bardziej, niż pisanie historii postaci z Mundanii (phi, tylko 100 słów). W dobie nagminnego wtórnego analfabetyzmu chyba gorszą karą jest jednak przeczytanie wszystkich 34 książek przez coponiektórych nienawykłych do tego jakże karkołomnego wysiłku ;)

Ojciec Kanonik pisze...

Ano właśnie. Chyba łatwiej byłoby się odnaleźć w uniwersum Błękitnego Adepta (tez niezły set, btw.). Jeśli się w końcu przełamię i poprowadzę na pewno coś napiszę.

Co do sentymentu: fakt, te kilkanaście lat minęło i szkoda, że nasi tłumacze nadal wymiękają z translacją kolejnych części (chociaż bez oryginalnych książek połowy smaczków Piersa nie da się wyłapać). No nic - wkrótce 35 część. :D

NJMFHP EOJB! :)

flinstone pisze...

Omg uwielbiam Xanth :D Jesli dobrze zrozumialem:

Gracz LOL losuje nowa postac. Wypada trzy razy "Kopacz" i raz "Ogr". LOL sumuje tylko raz Kopacza z Ogrem (STR +2; DEX -1; CON +5; INT -4; POW -1; APP -4)? Ktora metoda ustalac cechy? Jak losowa to wychodzi, ze LOL ma duze szanse na graniczne INT 3, APP 3 i CON 20.

Ojciec Kanonik pisze...

;D

Dobrze zrozumiałeś. U siebie będę stosował standardową (3D6 po kolei), ale bez wyjątku dla SIZ / INT. W stosunku do BRP-owej metody, ludzie są słabsi, ale nie ma to większego znaczenia, bo jest mała szansa na wylosowanie 4x Mundańczyka/Xanthyjczyka. Poza tym słabsi ludzie akurat pasują do uniwersum Piersa. Jak się zbiorę, to spiszę zestaw wykorzystanych opcji BRP.

Key-Ghawr pisze...

O.K. A nie myślałeś o konwersji na OD&D? Mniej mechaniki. Czy może obawiasz się konieczności zbyt dużego modyfikowania (a właściwie wywalenia) podstawowego systemu archetypów oraz magii...?

Ojciec Kanonik pisze...

Miałem ochotę na jakąś konkretną mechanikę, a nie 100% homebrew. ;) Poza tym BRP do adaptacji jest genialny.