31 maja 2010

Tolkien a D&D

13 komentarze
Ojciec Kanonik wywołał wilka z lasu (zob. post dotyczący cytatów). Kwestia wpływu twórczości Tolkiena na powstanie i rozwój D&D była (i nadal jest) dyskutowana. I jak to często bywa, niekompetencja argumentów przytaczanych przez jedną stronę kontrapunktowana bywa przez ortodoksję drugiej. Na temat „Tolkien a D&D” funkcjonują dwie zasadniczo sprzeczne opinie. 

28 maja 2010

Motywatory

0 komentarze


26 maja 2010

Inspirujące cytaty

5 komentarze
Kilka miesięcy temu Key wpadł na pomysł, by każdego tygodnia wrzucać jakiś fajny cytat Wielkich naszegoKB RPG o zasadach domowych. Teraz wracam do niej jednorazowo i zamieszczam poniżej kilka wypowiedzi o Original Dungeons & Dragons osób związanych z RPG, niekoniecznie tych najważniejszych. Najpierw, dla odmiany, coś naprawdę głupiego. Swoisty "rotfl" miesiąca (bzdury wytłuszczone):
hobby, ale idea padła. Zastąpiłem ją copiątkowymi motywatorami. Powróciłem do niej na chwilę przy okazji

23 maja 2010

Science Fiction - w poszukiwaniu inspiracji

8 komentarze
Nigdy nie byłem fanem science-fiction. Przez wiele lat unikałem tematyki kosmicznej jak diabeł wody święconej. Bałem się książek przesiąkniętych technicznym bełkotem i nudnych opisów kampanii wojennych czy szczegółów bitew kosmicznych. Za Star Wars też średnio przepadałem. Systemów RPG w konwencji sf też nigdy nie próbowałem – bałem się, iż mój niezbyt wysoki poziom wiedzy z fizyki, matematyki i astronomii okaże się niewystarczający dla sensownego poprowadzenia takiej gry. Wzrok w stronę kosmicznego RPG, jak i literatury science-fiction zwróciłem dopiero około półtora roku temu. A pierwszym źródłem inspiracji okazała się gra … karciana – Race for the Galaxy.

21 maja 2010

Motywatory

2 komentarze

19 maja 2010

Terminal Space - recenzja

9 komentarze
Terminal Space to 40 stronicowy suplement do Original Dungeons & Dragons, który wprowadza do rozgrywki dodatkowe opcje i elementy SF oraz rozwija wątki science fantasy występujące w pierwowzorze. Jak w każdym z suplementów do oryginalnej gry, nie ma tutaj settingu, modułów czy zbioru NPC-ów, a wyłącznie zasady homebrew. Autorem dodatku jest Omlet. Zamieszczone opcje znacznie poszerzają zawartość Trzech Małych Rewolucji.

18 maja 2010

D&D Dewaluacja

3 komentarze
Jednym z najczęściej przytaczanych stereotypów dotyczących D&D jest ten, w myśl którego gra ta stanowi kwintesencję high-power / heroic fantasy. Chodzi tu nie tylko o kwestię ilości poziomów doświadczenia czy dewaluację systemu Hit Points (o czym pisał wiele razy O. K.), lecz także (a może i przede wszystkim) o potęgę magii i zaklęć dostępnych postaciom graczy. O ile problem „pompowania” w bohaterów kolejnych hapeków objawia się głównie podczas starć zbrojnych, siła magii rzutuje na całą koncepcję kampanii. Zacznijmy jednak ab ovo.

17 maja 2010

Ronnie James Dio: Rockman - Fantasta

2 komentarze
Muzykę Ronniego poznałem dzięki rodzicom, z niewielkich pocztówek - płyt gramofonowych. Pamiętam, że na którąś Wigilię (w 83 lub 84 roku), ojciec przyniósł takie świąteczne pocztówki (z choinkami, radzieckim Dziadkiem Mrozem i prezentami) i były na nich dwa utwory, które zapadły mi w pamięci: Changes (Black Sabbath) oraz Rainbow Eyes (Rainbow). W przeciwieństwie do Albino, który lubi bardziej metalową twórczość Ronniego od czasów Sabbatów po Heaven & Hell, mnie podobają się jego najstarsze rzeczy. Te big beatowe, hippisowskie czy hard rockowe.


16 maja 2010

Wieprzomił (SB)

2 komentarze

Dzisiaj opis NPC-a. Zmutowanego, rosłego Niemego o imieniu Karl. Termin ten był jednakże tak bełkotliwy dla Ślężan, że przemianowali go na Wieprzomiła, a jeśli używają jego oryginalnego miana, muszą upraszczać fonetykę do prostego beknięcia. Niemy reaguje na to całkiem dobrze. Według tego, co zrozumiało kilku wojów książęcych, kanciasty jak muzyczki Beethovena mutant pochodzi z dalekich stron położonych za graniczną Odrą. Karl został pojmany podczas nalotu wojów na zatęchłą norę (nazywaną w prymitywnej mowie zmutowanych najeźdźców: Heimat), głęboką na 5 metrów i wypełnioną wszelaką padliną, określaną przez ziomków Karla jako wurst. Od słowa tego, Ślężanie nadali nazwę dla całego regionu na wschód od Łaby: Wurstland. Prawie nieznane krainy na zachód od tej rzeki zachowały nazwę przedwojenną: Turkland (w mistycznych księgach kraina ta nazywana jest także Turkland Uber Alles).

14 maja 2010

Motywatory

0 komentarze

12 maja 2010

Eric J. Holmes (R. I. P.)

1 komentarze
Sorry za problem z FeedBurnerem. Mea Culpa. - Albino.

Jak zapewne niektórym wiadomo, potwierdziły się w ostatni weekend wieści jakoby zmarł kolejny Grognard, Eric J. Holmes. Ponad 3 dekady temu skompilował i uzupełnił dość oryginalną wersję OD&D (Basic D&D - okładka z boku), która miała za zadanie wprowadzać nowe pokolenie graczy w któryś z flagowych systemów TSR (Original lub Advanced). O wersji tej można sporo napisać, bo stanowi ona swoistą kompilację materiału z oryginalnej gry i jej suplementów z dodatkiem własnych rozwiązań (wtedy) doktora Holmesa (niektóre, jak jego koncepcja inicjatywy w walce, na stałe weszły do kanonu RPG). Gra ta zapoczątkowała też linię Basic - chyba najlepiej sprzedających się podręczników w historii RPG. Kulminacją linii było wydanie Red Boxa Mentzera, który po dziś dzień pozostaje niedoścignionym bestsellerem tego hobby. Basic D&D Holmesa nie jest w tej chwili tak ważna, co sam jej autor. 

9 maja 2010

Zarys Sandboxa (pulp science fantasy)

19 komentarze
Krótki zarys tła dla sandboxowej kampanii w staroszkolnej konwencji science fantasy (z silnym naciskiem na "weird"). Post napisałem z udziałem Albino (jego części wyszczególniłem przy śródtytułach). Sandbox pisany był z myślą o OD&D + Arduin, Dragons at Dawn lub BRP, ale materiał da się wykorzystać w każdym innym, w miarę genericowym RPG. P. S. Kuglarz dorzucił kolejną notkę "techniczną" - o poruszaniu się i projektowaniu mapy heksagonalnej do SB.

7 maja 2010

Motywatory

0 komentarze

5 maja 2010

Motywacje w SB

6 komentarze
Kilka zazwyczaj spotykanych motywacji dla postaci graczy, którzy grają w staroszkolny sandbox. Niektóre, jak Awanturnik, Odkrywca oraz Kartograf pamiętają czasy pre-OD&D i najlepiej pasują do tego sposobu grania. Powodów, dla których postacie łażą po Dziczy i angażują się w takie, a nie inne wątki można mnożyć w nieskończoność. Zasada jest jedna: impuls do wędrówki i koncept postaci nie może być narzucony w żadnym stopniu przez prowadzącego. Zapomnijcie o: "No wiesz, twoją rodzinę wyrżnęli siepacze Lorda Kakadu Jajogłowego, bo mi to pasuje do scenariusza. Teraz infiltrujesz jego dwór i czekasz na dogodną okazję, by się zemścić". Bullshit - nie ma miejsca w SB na sztuczne, narzucone przez MG motywacje czy questy. Kilka inspirujących akapitów na ten temat napisał też Jonathan Tweet do AD&D 2E, w dodatku Creative Campaign. Jak ktoś to ma, niech zajrzy do rozdziału o free-form RPG (bodajże szósty). Jeśli nadal występować będzie fundamentalny problem "nieaktywnego gracza" na sesji, który oczekuje jasnego drogowskazu gdzie ma iść i co zrobić, zostają Referee trzy opcje: 

3 maja 2010

Nowy sandboxiarz (2)

9 komentarze
Chciałem skrótowo donieść o narzędziach sandboxowych zamieszczonych przez Kuglarza na jego blogu. Są tam i abstrakty i konkretne tabele. Całkiem sporo materiału i każdy znajdzie coś dla siebie.

2 maja 2010

Legend of the Seeker

11 komentarze
Słowem wstępu. Nie jestem fanem seriali, zawsze drażniła mnie ta "systematycznie dozowana" forma rozrywki, ale przez lata uzbierało się kilka tytułów, które śledzę lub do których wracam. X-Files, Lost, House MD, 70's Show, South Park, Northern Exposure i właśnie Legend of the Seeker. Co mnie zdumiało, bo jestem laikiem, jeśli idzie o fandom serialowców, to fanowskie (i nie tylko) akcje jakie rozkręcono po nieoficjalnej zapowiedzi o zamknięciu serii po 2 sezonie. Ale po kolei, jak mawiała Nana Coupeau do swoich absztyfikantów.

1 maja 2010

Nowy sandboxiarz

6 komentarze
Po kilku miesiącach przygotowań, Kuglarz ruszył ze swoim sandboxem. Rozgrywka jest to dość pulpowa [w zasadzie eklektyczna ;)], w komicznym stylu, autorskim / free-formowym settingu i na zasadach Savage Worlds. System SB, z tego co pamiętam z naszej mailowej / komciowej korespondencji, a który promowałem na Inspiracjach i wcześniej, pochodzi (z grubsza) z produktów Judges Guild. Oba raporty można przeczytać na blogu Kuglarza (#1 i #2).