31 sierpnia 2010

ROBOTICA: Homebrew

7 komentarze
Recenzja ROBOTIKI cieszyła się ogromną popularnością (ponad 500 wejść tylko na nią) i jest wysoko indeksowana w Google (4 miejsce - szał).  Będąc urodzonym oportunistą, postanowiłem zamieścić parę domowych zasad do tego niebywale popularnego, nowatorskiego, niemożebnie inspirującego i oryginalnego systemu!

25 sierpnia 2010

ROBOTICA: Recenzja

18 komentarze
ROBOTICA to debiut Rafała "Drone'a" Olszaka na polskim rynku gier fabularnych. Twórca wspaniałych cyfrowych grafik postanowił zaprezentować rzeszy fanów RPG swoje pierwsze dziecko (drugie, pn. Furia RPG już w planach!). Uznałem grę za wartą uwagi i postanowiłem podzielić się swoimi wrażeniami w formie recenzji.

24 sierpnia 2010

BRP News

3 komentarze
- Devil's Gulch - to moduł wydany przez Chaosium, zawierający opis miasta, kilka scenariuszy i nowych zasad do grania w realiach Pulp Western. W dodatku tym zawarto także porady jak przenieść kampanie do historycznego Westernu, wiktoriańskiej kolonizacji Marsa oraz steampunkowego Westernu.

22 sierpnia 2010

XD&D: Wielkie Księstwo Karameikos #2

0 komentarze
Druga część opisu przykładowego settingu z Expert Set (1981). Tym razem opis typowej siedziby gnomów.

20 sierpnia 2010

XD&D: Wielkie Księstwo Karameikos #1

2 komentarze
Oto kolejny tekst zawierający tłumaczenie materiału źródłowego. Tym razem przykład, w jaki sposób konstruowano 30 lat temu settingi. Będzie to wyjątek z Expert Set (wersja Marsha/Cooka z 1981). Całość składa się z: jednej stroniczki opisu oraz dwóch mapek. Z uwagi na rozmiary zdecydowałem się podzielić opis na dwie części. W trzeciej przedstawię natomiast tłumaczenie pierwszy opisu krain Znanego Świata, settingu który stał się później znany pod nazwą Mystary.

18 sierpnia 2010

Dragons at Dawn - pierwsze doświadczenia

12 komentarze
W końcu udało mi się poprowadzić krótką sesję Dragons at Dawn - gry, która szumnie została określona mianem First Fantasy Game System. Sesja była raczej krótka – jeden Referee, jeden gracz (prowadzący bohatera z henchmanen na dokładkę) oraz około dwóch godzin czasu wolnego. Wszystko skończyło się szybko i boleśnie z uwagi na zaskakująco wysoki killfactor (nawet w stosunku do OD&D), ale o tym może za chwilę.

Tym razem, z uwagi na ograniczenie czasowe, zrezygnowałem z powolnej eksploracji dziczy lub megadungeon. Wykorzystałem gotowca – The Tomb of Sigyfel – króciutką przygodę napisaną na potrzeby LL. Niewielki loch z nieco liniowym zarysem intrygi. Nic specjalnego, ale chodziło mi wyłącznie o test mechaniki DatD, zwłaszcza w porównaniu do OD&D i LL. Konwersja przygody nie zabrała zbyt dużo czasu. Po wyjaśnieniu zasad, zabraliśmy się za tworzenie postaci (wojownik i mag) i samą rozgrywkę.

16 sierpnia 2010

BRP: ElfQuest 1E

0 komentarze
ElfQuest to kultowy komiks z lat 70-tych, który został zaadoptowany do Basic RolePlaying w połowie lat 80-tych. System, 2 podręczniki wydane w zgrabnym boxie,  nie zdobył takiej popularności, jak CoC, RQ i Stormbringer, ale warto o nim przypomnieć, bo dostępne są na sieci (chyba) wszystkie albumy komiksowe z tej serii. Free & legalnie - tutaj. Sama gra jest przystępnie napisana, a setting jest bardzo ciekawy (przy czym nie jest to "etnoświat" w stylu Gloranthy czy Pendragona). Zasady oparte są w dużej mierze na Stormbringerze, z nowym ujęciem magii, szczegółowym opisem rasy elfów i ich plemion, etc.

12 sierpnia 2010

Koniec OGL?

9 komentarze
Ostatnio zrobiło się w OSR małe zamieszanie w kwestii, która mnie od lat interesuje: czy do rekonstruowania czegokolwiek potrzebujemy fajansiarskiego OGL? Odkąd dorzucałem to tu, to tam jakiś swój materiał (np. do Megadungeon Jamesa Maliszewskiego), lub dyskutowałem o niezbędności elementów niedozwolonych przez tą licencję (np. z Finchem o konieczności dodania tytułów klasowych w S&W), w końcu pojawiała się uwaga: "nie możesz, bo tego nie obejmuje licencja". Doskonale to rozumiem, ale to kompletny idiotyzm, który jest głównym czynnikiem tego, jak wyglądają retroklony (czyli w 99% podle i nijako). Paradoksalnie, korzystanie z OGL (które jest w zasadzie zgodą na konstruowanie klonów pod d20 - nawet nie "D&D 3E+") oddala tak naprawdę od tego, co było w podręcznikach z lat 70-tych.

11 sierpnia 2010

Recenzje RPG na Inspiracjach

0 komentarze
Recenzowaliśmy różne rzeczy, więc Albino postanowił swego czasu zebrać z Inspiracji wyłącznie RPG-owe przeglądy nas trzech. Trochę je uzupełniłem o zestawienia i paragrafówkę Gygaxa. Enjoy.

8 sierpnia 2010

Muzyka a RPG / Classic D&D

2 komentarze
Parę maili nazbierało się do napisania tej notki. Trochę o muzyce, trochę o Classic D&D.

7 sierpnia 2010

BRP News

5 komentarze
Trochę czasu upłynęło od ostatniego zbiorczego newsa o nowościach do Basic RolePlaying. Poniżej rzut okiem na to, co się działo, ukazało i ma ukazać jeszcze w tym roku.

* Na jesień zapowiadana jest pierwsza część nowego settingu science-fantasy, napisanego przez Sarę Newton: The Chronicles of Future Earth.


6 sierpnia 2010

Mord-Sith

31 komentarze
Postać Mord-Sith z Legend Of The Seeker, przystosowana do mojego sandboxa w Basic RolePlaying. Btw.: Cholernie "Femme Friendly" setting. ;)

4 sierpnia 2010

Savage Worlds: Karta Postaci

2 komentarze
W blogowym BOXie dostępna jest karta postaci do Savage Worlds. Stylizowana, rzecz jasna, na old schoolowego roleplaya, Gamma World. :) Poniżej zajawka (w PDFie karta ma lepszą jakość):

RuneQuest: Kult Obrońców Pala #2

0 komentarze
Rzeczywistość po raz kolejny okazuje się doskonałym źródłem inspiracji. Tym razem do chaosiumowego RuneQuesta I-II. Poniższy opis Kultu Obrońców Pala osadzony jest w oryginalnym secie Stafforda (Glorantha) i korzysta z szablonu opisowego Kultów, zamieszczonego w dziele Cults of Prax tegoż pana i S. Perrina. Zanim przejdę do głównego tekstu, polecam nowy agregator, w którym Jetmaniac zebrał kilkanaście blogów o starych grach RPG (postaram się podesłać trochę linków).

3 sierpnia 2010

RuneQuest: Kult Obrońców Pala #1

2 komentarze
Rzeczywistość po raz kolejny okazuje się doskonałym źródłem inspiracji. Tym razem do chaosiumowego RuneQuesta I-II. Poniższy opis osadza Kult Obrońców Pala w oryginalnym secie Stafforda (Glorantha) i korzysta z szablonu opisowego Kultów, zamieszczonego w dziele Cults of Prax tegoż pana i S. Perrina.

1 sierpnia 2010

Puszka Pandory: Świat w pięciuset słowach

10 komentarze
Jeszcze nie uczestniczyłem w innej inicjatywie blogowej, podobnej do KB RPG, pn. Puszka Pandory Neurocide'a - poniżej wpis na temat: "Setting w 500 słowach" - gospodarzy Kuglarz. Samą ideę odgrzebał gdzieś z Inspiracji, a pochodzi ona z "pamiętnikarstwa" Michaela Mornarda, który prezentował jak wyglądały settingi w pierwszej połowie lat 70-tych: "500 słów dla Sędziego, 50 dla graczy". Miałem wklepaną kolejną notkę o Whitelion i to ją dodaję do Puszki. Po odpowiednim dostosowaniu, cały set zmieścił się w 426 słowach. Na końcu dodałem dwa pomysły, które nie są częścią głównego tekstu. Po opisie fragmentu (jednej z dwudziestuparu) wyprawy do Tul-Astrae (na chwilę obecną, ten Underworld wygląda nieco inaczej) oraz organizacji Triady Zodiakalnej, przyszła pora na miejsce, w którym mam zamiar (kiedyś) rozpocząć kolejny sandbox w OD&D: Whitelion. Całość oparta jest, podobnie jak Tul-Astrae, na modelu Megadungeon. Jak zwykle, moich graczy upraszam o nieklikanie CZYTAJ DALEJ. ;)