6 stycznia 2011

Historia Cen 3 Metrowej Tyczki W Latach 1974-2010

Tyczka, obok nieustraszonego muła (Dave's Dungeon Mule™, któremu hołd złożył Chris Taylor w Dungeon Siege) oraz taczki na skarby (Gygaxian Dungeon Cart™), wydaje się być odporna na wszelakie ekonomiczne i polityczne fluktuacje na światowych rynkach. Jej cena kształtowała się przez dekady niezależnie od krótko czy długookresowych kryzysów finansowych, konfliktów zbrojnych, odkryć naukowych i nowych ruchów religijnych. Np. World of Duckness czy Bhagawadgityzm Kolorystyczny nie dały rady usunąć jej z wielu gier, a wręcz przyczyniły się do nobilitacji i rewitalizacji Tyczki Stosowanej. W interesującym nas okresie czasu (1974-2010), w przeróżnych systemach i światach, 3 metrowa tyczka była i jest towarem stale obecnym. Ciekawą prawidłowością jest fakt, że prawie nigdy nie był to przyrząd ekskluzywny – w przeciwieństwie do podobnych, w ich zasadniczej konstrukcji, kosturów czy turniejowych kopii. Pomimo obecności w wielu grach z interesującego nas okresu, tyczki nie zawsze wykorzystywane były zgodnie z ich przeznaczeniem, przechodziły przeróżne metamorfozy (np. tyczki teleskopowe z featowym upgradem w d20 D&D), ale zagadnienie przemian ontycznych 3 metrowej tyczki nie wchodzi w zakres niniejszego opracowania. Oczywiście, pytania w stylu Co Tyczka Wspiera, Co Tyczka Komunikuje oraz Jaki Ma Kolor i Na Ile Kropek mogą wydać się co młodszym fanom RPG fascynujące, ale jest to zupełnie odmienny obszar refleksji. Interesuje nas tylko empiria, czyli ceny podane w podręcznikach do różnych gier w nakreślonym przez nas przedziale czasu. Warto też dodać, że tylko w nielicznych systemach profesjonalne tyczki były za darmo, ale nikt nigdy nie powiedział, że życie awanturnika to Storygejmowy Wersal. Ad rem:

Lata 70
Original Dungeons & Dragons - 1 Sztuka Złota (kwintesencja tyczki)
Arduin - 1 Złoty Suweren (oprawiona skórą!)
Advanced Dungeons & Dragons - 3 Sztuki Miedzi (zaawansowana, ale tańsza)
RuneQuest - Free
Adventures in Fantasy - Free

Lata 80
MERP - 2 Miedziaki (Lord of the Poles)
GURPS - 5$ (ma tylko 180 cm)
BD&D (Mentzer) - 1 Sztuka Złota
Wizard's World - 1 Sztuka Miedzi

Lata 90
Aurora's Whole Realms Catalogue - 20 Sztuk Złota (za 6 szt.; stalowe)

Obecna Dekada
WFRP 2E - 1 Szyling
d20 D&D - 2 Sztuki Srebra (symulakra na d20)
BRP: Classic Fantasy - 1 Sztuka Złota
RuneQuest 2 (Mongoose) - 1 Sztuka Srebra

P. S. Sporym zaskoczeniem było, gdy przy szukaniu tyczki w AD&D 2E okazało się, że nie ma jej nigdzie poza katalogiem Aurory. Ot, kolejny przykład walki Krwawej Lorraine z niewygodnym dziedzictwem lochpenetracji. Jako że lata 90-te uważam za najnudniejszy okres w RPG, niespecjalnie szukałem w popularnych wtedy systemach - pewnie coś by się znalazło.

6 komentarzy:

Jetmaniac pisze...

Nie znalazłem tyczek w cennikach Earthdawn (1. ed.), Kryształów Czasu (tak w wersji książkowej, jak i w MiMie), Wiedźmina (pełnej wersji), ani nawet Dragon Warriors. W Oku Yrrhedesa też niestety ani słowa. ;-) W pierwszoedycyjnym WFRP jest tyczka, ale z adnotacją "(metrowa)", kosztuje jednego szylinga sześć pensów.

Key-Ghawr pisze...

E tam. Lady of Pain kiepsko działała. Tyczkę pod nazwą "wooden pole" mamy w latach 90-siątych w Black Boxie (1991), Rules Cyclopedii (1991) i boxie "Classic D&D" (1994 i 1996). Kosztuje 1 sz. W Basic Set Moldvaya też występuje (koszt ten sam)

A propos lochów, to choć wykastrowano z nich AD&D 2nd ed., funcjonowały dalej w edycjach Classic D&D lat 90-siątych. Tyle, że w tamtych Basic Setach przegięto w inną stronę - loch miał być (sic!) JEDYNĄ formą "artystycznej wypowiedzi", a ich forma zdegenerowała się do labiryntówek (sądząc po załączonych przykładach do Black Boxa i Orange Boxa). Reasumując - Classic D&D to miał być loch, a AD&D 2nd ed. - pseudodzicz.

Key-Ghawr pisze...

I jeszcze jedno. Podczas ostatnich sesji w OD&D, graczowi zamarzyła się teleskopowa tyczka (wątpię by pamiętał o takim wynalazku z D20). Kazałem mu słono zabulić. W końcu trudno było o rzemieślnika, który w zechciał się podjąć takiej ekstrawaganckiej i zaawansowanej technicznie konstrukcji. Ponadto tak drogie i wymyślne mechanizmy mogą być zawodne... ;)

Ojciec Kanonik pisze...

Teleskopówka to coś jak Indie RPG a RPG. ;)

Gonzo pisze...

W Swords & Wizardry kosztuje 1 gp

Ojciec Kanonik pisze...

@Gonzo
Czyli klasyka. :)