9 stycznia 2011

OD&D: Choroby

W suplemencie Blackmoor, Dave Arneson napisał zdanie powielane setki razy w późniejszych systemach RPG (np. WFRP czy AD&D 1E), że choroby, brud i syf w kampanii powinny zabijać więcej ludzi, niż bitewna wyżynka. Jednym z największych niebezpieczeństw eksplorowania Wilderness / Underworld, jest więc franca. Zwykłe przeziębienie przejdzie z czasem, ale poważniejsze zarazy napotykane w ruinach nieznanego lub pozaziemskiego pochodzenia są do wyleczenia tylko przez kleryków wyższej rangi. Poza zgnilizną mumii i tego typu chorobami przedstawionymi w suplementach do OD&D, materiał ten jest czysto opcjonalny. Uwaga: choroby weneryczne, zwłaszcza Żółta Gorączka są widocznym znakiem, że chory grzeszył i kleryk może odmówić uleczenia takiej osoby. Poniższe choroby bazują na materiale Dave'a i pochodzą z kampanii Whitelion.

LEKKIE PRZYPADŁOŚCI: pojawiają się wtedy, gdy członek ekspedycji nie przygotował się należycie na nieprzyjazne warunki pogodowe. Przypadłości te to katar, kaszel, ból gardła i inne, raczej nie zagrażające życiu schorzenia. Nie leczone, mogą wywołać poważniejszą chorobę (premia z CON na przetrwanie). Chodzą wieści, że Anti-Clerics potrafią wywoływać je za pomocą sprofanowanych (odwróconych) zaklęć Bless i Cure Light Wounds.

ZATRUCIE POKARMOWE: brudna woda, zepsute lub „dziwne” jedzenie. Po złapaniu zatrucia, postaci przysługuje st vs poison. Jeśli wyjdzie, postać czuje się źle, ale po kilku godzinach jej to przechodzi.

CZARNA ŚMIERĆ: najbardziej śmiercionośna choroba w kampanii. Wybucha niezwykle rzadko – np. kroniki odnotowały zaledwie dwie epidemie na przestrzeni 5 wieków. Jeśli jest się ostrożnym i unika szczurów i zarażonych, trudno ją złapać, ale jeśli tak się stanie, postać ma dużą szansę na zgon.

GNIŁKA: rozkłada wewnętrzne organy, a postać umiera w męczarniach. Najczęściej można na nią zachorować pijąc wodę w okolicy cmentarzy lub oddychając powietrzem w zatęchłych kryptach, gdzie nadal rozkładają się zwłoki. Postać traci na stałe – 1 CON.

MALARIA: tropikalna choroba występująca niezwykle rzadko. Powoduje ją picie wody z zatęchłych stawów i bagien.

SZKORBUT: zbyt długotrwała i jednolita dieta rybna, powszechna wśród flisaków i brak witamin, powoduje problemy z zębami. Choroba kosmetyczna, łatwa do wyleczenia przez kleryka.

WIETRZNA OSPA: spotykana w zamkniętych, żyjących w skrajnym ubóstwie i brudzie społecznościach. Rzadka, ale niezwykle zabójcza. Po przebytej ospie postać dostaje -1 CHA na stałe.

TYFUS: choroba roznoszona przez insekty. Ciężka i dość śmiertelna – nie raz złamała potęgę armii, czy wybiła całą populację wsi żyjącej w grzechu kanibalizmu.

SYFILIS: choroba weneryczna, nie leczona bywa zabójcza. Nawet wyleczona, może zostawić ślady na skórze: -1 CHA na stałe.

CZERWONA GORĄCZKA: choroba przywleczona na Ziemię przez Barsoomian. Przenosi się przez wydzieliny Obcego (krew, pot, ślina) i dla człowieka bywa śmiertelna. Jest to choroba długotrwała i trudna w leczeniu – przejawia się zmianami nastrojów zarażonego oraz napadami nocnych
gorączek uniemożliwiających porządny wypoczynek.

ŻÓŁTA GORĄCZKA: kolejna pozaziemska choroba, przywleczona przez Amazonki z tropikalnych dżungli Wenus. Jest to choroba weneryczna, która nie ma objawów wśród Wenusjanek, a u człowieka objawia się żółknięciem skóry i wypadaniem włosów. Nie leczona postać ma wtedy -2 CHA.

Choroba / % na Złapanie / Trwanie / Szansa na zgon

Lekkie 5% / 1 tydzień / CON %, gdy nie leczone
Zatrucie 15% (st) / 2 dni / 5%
Czarna śm. 1% / 4 tygodnie / 75%
Gniłka 2% / 1 miesiąc / 20%
Malaria 5% / 3 tygodnie / 2%
Szkorbut 15% / 2 tygodnie / -
Ospa 5% / ½ roku / 20%
Tyfus 4% / 4 tygodnie / 25%
Syfilis 55% / 1 miesiąc / 2%
Czerwona 10% / ½ roku / 13%
Żółta 15% / 2 tygodnie / 7%

Brak komentarzy: