30 maja 2011

Back To Planescape: Trivia

0 komentarze

Kilka rzeczy, które mogą zaciekawić każdego Tormenciarza™ i fana PS-a czy 2E w ogóle. Zebrałem je z różnych źródeł i okresów i wrzucam na nasz blog:

28 maja 2011

OD&D - Greyhawk

2 komentarze

Styczeń 1974 roku. Wychodzi pierwszy komercyjny nakład D&D. Treść trzech małych książeczek podsumowuje dotychczasowy rozwój gry. Autorzy Lochów i Smoków po kilku miesiącach rozpoczynają pracę nad dwoma suplementami zatytułowanymi Greyhawk i Blackmoor

26 maja 2011

Back To Planescape

2 komentarze
Znalazłem sporo starych notek z PSowej kampanii sprzed nastu lat, zakręcony stuff, fajne wspomnienia, kilkadziesiąt udanych sesji w tworze "Zeba". Przeczytałem kilka jego mini-opowiadań (The Plane Truth), rozgrywających się w w tej wersji multiversum AD&D. Później sięgnąłem po jego Five Citadels i postanowiłem napisać kilka notek o tym settingu. Wśród wielu kiepskich materiałów, wyszło do PS sporo dobrych rzeczy (Hellbound; wiele przygód – zwłaszcza Eternal Boundary i The Great Modron March; seria Planes of XYZ). Porównując z innymi setami, tak z połowa materiału do PS miała co najmniej poziom dobry – rzeczy napisane przez „Zeba” celujący. Parę lat później stworzono też PS-owy, jeden z najlepszych w historii gier komputerowych, cRPG – wiecie który. Wraz z powrotem do tekstów „Zeba”, pojawiły się stare kwestie, które skłaniały mnie do refleksji od czasów porzucenia tej linii przez T$R: Dlaczego Planescape się nie sprzedał?  

20 maja 2011

Savage Worlds as OS Game

11 komentarze

Krótka notka, jak przerobić SWEPL na oldschoolową gierkę RPG. ;)

15 maja 2011

Sandbox Sells?

4 komentarze
Ten oldschoolowy model grania zaczął być rekonstruowany i przybliżany szerszej rzeszy fanów RPG (mam tu na myśli, przede wszystkim, Points of Light Conleya, Wilderlands JG do d20 i Kingmaker do Pathfindera) od dość niedawna. Co ciekawe, tendencja ku otwartości i losowości zajęła też swoje miejsce w grach na PC. Począwszy od GTA, Test Drive, serii TES czy Mount & Blade, tendencje takie są dość popularne, ale co z tego, skoro komputerowy SB nadal jest nudny, ograniczony wciąż prymitywną technologią i skryptami?

7 maja 2011

Skille w BRP

3 komentarze

Basic RolePlaying przez dekady wyrobił sobie status jednego z najlepszych systemów do wprowadzania początkujących graczy w RPG. Proste podstawy, oparte o klarowny dla każdego laika system procentowy, cechy 3-18 (również wyrażane w %) i zasady, które musi znać gracz, zamieszczone na jednej stronie karty postaci. Wszystko fajnie, ale kiedy przychodzi do tworzenia postaci, zaczyna się kaszana jak z Emiratem Brandenburgii pod Cedynią.