25 czerwca 2011

Old-school by PL

20 komentarze

Czy istnieje w Polsce jakiekolwiek oldschoolowe RPG albo chociaż jego namiastka? Czy w kraju nad Wisłą można spotkać prawdziwych weteranów naszego hobby, jak ma to miejsce u Wuja Sama? Wszak jeśli nie liczyć pogłosek o ludziach posiadających podręczniki do pierwszej edycji AD&D, w latach 70-tych gry fabularne były w naszym kraju zupełnie nieznane, a cała kultura gry kwitnąca za Wielką Wodą zwyczajnie nas ominęła. Jednakże pewne odpryski ówczesnego RPG przedostały się na nasz grunt z pewnym opóźnieniem. I chociaż nie mieliśmy megadungeon ani sandboxa, elementy old-schoolowego klimatu odnaleźć można w wydawanych w Polsce w latach 80-tych grach planszowych, paragrafowych, artykułach, itp.

17 czerwca 2011

OD&D - Blackmoor

0 komentarze

Omówienie drugiego suplementu do oryginalnej wersji Dungeons & Dragons nie jest rzeczą łatwą. Pierwszą i chyba najbardziej problematyczną kwestię stanowi geneza tego dodatku. Mała książeczka sygnowana nazwiskiem Arnesona (która ukazała się jesienią 1975 roku) stanowi tak naprawdę zbiór pomysłów różnych autorów. Trudno także jednoznacznie określić, które fragmenty wyszły spod pióra Dave`a, a które na podstawie notatek ojca kampanii Blackmoor opracowali redaktorzy (głownie Tim Kask). Jak by tego było mało, Arneson utrzymywał, iż jego suplement został przygotowany jako pierwszy, tylko ten zawistny Gygax zdecydował się wydać wpierw swój dodatek (czyli Greyhawk). Tej kwestii nie zamierzam rozstrzasać. Co ciekawe, Blackmoor jest jedynym starym produktem TSR-u, który można legalnie i za darmo ściągnąć - z dawnej strony Dave`a Arnesona. Ciekawych zachęcam do lektury.

12 czerwca 2011

Nonsensowne pytania

1 komentarze
Zestaw debilnych pytań o OD&D, zebranych z lat 70-tych, a powielanych jeszcze w poprzedniej i obecnej dekadzie w (św. pamięci) polskiej prasie hobbystycznej i e-fundomie. Pod spodem kilka możliwych odpowiedzi.

4 czerwca 2011

Back To Planescape: Nieopisywalne

3 komentarze

W kilku wczesnych Dragonach (#13 i #20) znalazłem kilka artykułów, które stały się dla Gary'ego inspiracją do losowego tworzenia wyglądu i cech istot z Otchłani, Tartaru, Hadesu, Gehenny i Dziewięciu Piekieł (#23). Oczywiście, obok generatora mutantów Jima Warda z oryginalnej Gamma World i tabel z suplementów Judges Guild.