3 kwietnia 2012

Anaboria: odwieczny konflikt

Podczas pisania podręcznika do Anaborii wielokrotnie zastanawialiśmy się jak wpleść w zestaw istniejących konfliktów naszych milusińskich prymitywów zgrzyty między płciami. Ok, są Amazonki, różne uprzedzenia do płci pięknej, a na końcu książki znalazły się pewne ogólne propozycje rozwiązania tej kwestii, ale zabrakło nam pomysłu na szersze ujęcie antropologiczne. Niniejszy tekst to naprawia i dodaje do anaborejskiego lore przykładową przygodę, zbudowaną na kanwie płciowego konfliktu.

W dyskursie antropologiczno – kulturowym pojawiają się odwołania do różnorodnych idei zawartych w najdawniejszych pismach i podaniach ustnych. W Anaborii bardzo dobrze sprawdzi się postrzeganie płci przez pryzmat naturalny. Bogini o Dwóch Twarzach, personifikacja wszystkich aspektów Natury, jest (tradycyjnie dla podobnych społeczeństw w naszym świecie) dorodną fizycznie i płodną kobietą. W mojej kampanii, plemiona Hebanowego Dachu nazywają to bóstwo Kobietą o Szerokim Łonie.

W rozumieniu Anaborejczyków, kobieta stanowi odrębny gatunek człowieka. Natywni wyróżniają więc 4 rasy oraz 8 gatunków ludzi. Ci, którzy spotkali mieszkańców wyspy wielokulturowej (mieszańców), traktują ich jako jedną odrębną rasę i dwa odrębne gatunki. Nic nie stoi na przeszkodzie, by postać natywna dla tej społeczności rozróżniała więcej takich konfiguracji (Metysi / Mulaci). Dochodzi jeszcze zaginiona Żółta Rasa z Aleyeski i jeśli DM dopuszcza jakiekolwiek z nią kontakty, płciowowo – rasowych wzorców jest więcej. Mieszkanki Tęczowej Wyspy nie są postrzegane jako istoty ludzkie, a co za tym idzie, jako kolejny gatunek człowieka. Stwarza to ciekawy problem transgresji poza heteronormatywne postrzeganie świata. Jednopłciowe społeczności (ale nie homoseksualiści i też nie wszędzie – vide podręcznik) są wyrzucone całkowicie poza nawias człowieczeństwa.

Kobieta, podobnie jak mężczyźni, ma swoje role i nieprzekraczalne kulturowo zakresy działania w plemieniu. Aspekt żeńskości na Anaborii to uległość ziemi względem korzeni baobabu, zmienność nastroju morza i płodność inicjowana przez nasienie mężczyzny. Kobiecie przypadają więc żywioły „pasywne” (co nie znaczy, że nie niebezpieczne): woda i ziemia. Mężczyzna jest agresywny, terytorialny i ekspansywny. Aspekt maskulinum to wspomniany, rozrastający się baobab, stałość emocjonalna i bycza płodność, którą kobieta przyjmuje i pielęgnuje.

Jak to wykorzystać na sesji? Powyższy światopoglad ma się bardzo często nijak do faktycznych postaw i relacji kobieco – męskich. Łatwo jest sobie wyobrazić wielką babę z maczugą, którą okłada cherlawego małżonka, który wymienił kieł T. Rexa na chichę! Amada, parafraza żeńskiej emancypacji wśród Anaborejczyków, może być konfliktogenną postacią, gdyż jej większa niezależność, większe przywileje i wpisanie się w aspekt drapieżnika – łowcy biorą się z tego, że jest ona niezbędna dla przeżycia plemienia. Dochodzi jeszcze stara jak świat „polityka pod kołdrą”. Dobrym wątkiem jest intrygowanie wdów w hierarchii nałożnic wodzów z plemion Hebanowego Dachu i M'Głowy.

Jedna rzecz, zanim dojdę do przykładowej fabuły, w której kobieta staje w opozycji do mężczyzny. Cały czas myślę o dodaniu do rozdziału TWORZENIE POSTACI zróżnicowania „mechanicznego” płci. Pisałem o tym niejednokrotnie na Inspiracjach i nadal uważam, że ma to fajny potencjał, plus dodaje do tworzenia PC kolejną opcję i kombinacje. Się zobaczy. Ad przygoda.


Kalak i Mala – potomkowie wodza Yarga z plemienia Nabrat (M'Głowa) – zapragnęli naparu z oczu Długonosego i kory tsunga, który uwarzy ich opiekun, szaman Ramak. Kacyk poznał sposób przyrządzenia napoju tak, by zwiększył cierpliwość i percepcję pijącego. Wódz i szaman ogłaszają plemieniu wolę dzieci: kto zdobędzie parę oczu jednego Długonosego, otrzyma garść soli, pięć garści manioku i dwie krokodyle skóry do wyprawienia. PC mogą wziąć udział w nocnym polowaniu na trolla. Napar z oczu faktycznie zadziała, ale kyakkya Mali umiera. Ramak ucieka z osady, a Yarg proponuje miejsce w honorowym namiocie obok siebie każdemu, kto złapie lub zabije truciciela jego syna. Sprawy komplikują się, gdy Mala, wzmocniona eliksirem, posyła swoich dwóch oddanych adoratorów, by zabijali za wsią każdego chętnego na głowę szamana. PC mogą wziąć udział w bratobójczej walce między Yargiem a jego córką. Jeśli odnajdą szamana na mrocznych bagnach, dowiedzą się, że to sam wódz zabił swego syna na życzenie Balmy, jednej z jego nałożnic. Niedawno owdowiała i przyjęta do namiotu wodza, chce błyskawicznie zostać dakkamąPierwszą Żoną. Temu przeciwny był Kalak, którego matka zajmowała to miejsce. Mala wie o knowaniach Balmy. Wie też o dodaniu trucizny do napoju kyakkya przez ojca. Nie mogąc przeciwstawić się mu otwarcie, wysyła swoich adoratorów, by uniemożliwili skrzywdzenie niewinnego szamana.

DŁUGONOSY
INT 5; CE; HD 6+6; HP 36; AC 4; ML 14; MV 12; Si. L; XP 1400
THAC0 13 claw / claw / bite sp.6 d4+4 / d4+4 / d8+4 3AT
SA / SD: separate limbs (24h), throwing stones (20 m d8), regeneration 3 HP / r.

YARG
INT 11; NE; HD 2F; HP 15; AC 7; ML 13; MV 12; XP 65
THAC0 18 stone axe sp.6 d6+2 3/2 AT

MALA / BALMA
INT 12; NG / NE; HD 0; HP 3; AC 10; ML 9; MV 12; XP 7
THAC0 20 stone knives sp.2 d2 1AT

RAMAK
INT 11; NG; HD 3SHA; HP 17; AC 8; ML 8; MV 12; XP 175
THAC0 18 mace d6 1AT
Spells: command, darkness, cure light wounds

WOJOWNICY PLEMIENNI
INT 8; LN; HD 1F; HP 8; AC 7; ML 11; MV 12; XP 15
THAC0 19 maces sp.4 d6+2 3/2 AT

Brak komentarzy: