22 sierpnia 2012

Tekumel: Trivia

10 rzeczy, które warto wiedzieć o jednej z najciekawszych gier RP i jednym z najlepiej skonstruowanych i nietuzikowych neverlandów w historii fantastyki.

  1. Profesor Barker (antropolog i lingwista) był graczem w grupie Dave'a Arnesona. W 1974 roku, przed wydaniem D&D, Barker aktywnie rozwijał swoją kampanię o system(y) Arnesona.
  2. Tekumel to pierwszy w historii RPG świat postapokaliptyczny. Pierwotnie był on typową kampanią ludzi kolonizujących obcą planetę w stylu pulpowej science fantasy.
  3. Dzieło Barkera posiada w pełni rozwinięty i funkcjonalny, w mowie i piśmie, język (Tsolyani).Tekumel to połączenie gatunku science fantasy z bogatym etno-fantasy. Jest to także pierwszy, szczegółowo opisany świat – w dzisiejszym rozumieniu: setting RPG.
  4. Największymi, pozanaukowymi inspiracjami Barkera były teksty Howarda, Vance'a i Burroughsa. Standardowa Trójca inspirująca twórców RPG w latach 70-tych.
  5. W świecie Barkera nie ma czegoś tak banalnego jak rząd koniowatych. Wielbładów też nie.
  6. Empire of Pethal Throne nigdy nie było konkurencją dla D&D. Gra została wydana w rok po premierze 3LBB i większość jej mechaniki to D&D plus homebrew Profesora. Sama rozgrywka dzieli się na klasyczne: Wilderness, Town, Underworld. Podręcznik posiada też rozbudowany w stosunku do 3LBB system sandboxa, ale nadal w ich duchu.
  7. Niedawno sprzedawane, stare manuskrypty Profesora, to tylko niewielka część jego zbiorów. Wedle słów Arnesona, notatki dotyczące tego świata i materiały do gry w nim zajmowały kilka półek szerokiego regału.
  8. Barker, obok Stafforda, to jedyny twórca RPG, który czerpał inspirację wprost ze swoich wypraw naukowych i badań terenowych. W przypadku M.A.R. były to: Indie, Pakistan, Bliski Wschód, Chiny, Nepal, Tybet, Mongolia, Japonia, Środkowa Ameryka. W przypadku Grega, Ameryka Południowa. Obaj konstruowali swoje światy od czasów studenckich, jako intelektualne ćwiczenie i rozwijanie warsztatu pisarskiego.
  9. Gra Barkera był pierwszą, która kładła nacisk na konstruowanie rodziny PC, ich mariaże, dzieci, etc.
  10. Na kartach podręcznika występuje trochę cycków, a sama gra podejmuje w paru miejscach dyskurs femini- / maskulinistyczny (role i miejsce społeczne płci).

6 komentarzy:

KFC pisze...

Chętnie bym poczytał ale raczej ciężka rzecz do dostania, już łatwiej z tą wersją niekoszerną na tri-stacie..

smartfox pisze...

Jedno z moich marzeń, to zagrać to zagrać w Tekumel. Strasznie lubię wtręty antropologiczne, o czym Jarlu wiesz. Campbell!

M.P. pisze...

@ Ojciec Kanonik
Świetny post, może ktoś się zainteresuje u nas Tekumelem. Jesienią planuje poprowadzić Jakallan Underworld na google+ jakbyś reflektował, to daj znać:).

Kilka moich uwag:

ad.2.:Zastanawiałbym się czy taki pierwszy, w końcu "implied setting" w 3lbb AiG był mocno zainspirowany Burroughsem, a tegoż Barsoom był dość postapokaliptyczny.

ad.4.: Wydaje mi się, że Jeff Berry(jeden z oryginalnych graczy Barkera) wspominał jeszcze o filmiach o Sindbadzie(tych z lat dwudziestych i tych z animacjami Raya Harryhausena) oraz o przemożnym wpływie twórczości Vance'a na jego dzieło.

ad.5.: Z tymi koniowatymi to nie do końca tak. Fakt nie były powszechne, ale ponoć oryginalni gracze Barkera(w tym i Arneson jako kapitan Harchar) odkryli w jakimś zoo kilka koni. Bardziej w tym podpunkcie skupiłbym się na fakcie, że nie ma zwierząt wierzchowych. Istnieją tylko bestie Chlen- które, służą jako zwierzęta pociągowe.
Raz w historii Tekumel prawdopodobnie istniały zwierzęta wierzchowe, a i to nie jest pewne(mogły to być jakieś pojazdy latające) - smoki u tak zwanych Dragon Warriorsów, ale ci wyginęli jeszcze przed powstaniem Tsoylanu.

ad.8.: Z tym, że profesor Barker tworzył Tekumel od lat studenckich to nie do końca. Jeff Berry, albo na swoim blogu albo na forum odd74 pisał, że podwaliny pod Tekumel powstały jeszcze jak był dzieckiem, albo nastolatkiemdokłądnie nie pamiętam).

@KFC wersji tristatowej nie polecam. Niby jest fajnie uporządkowana, ale spisana jest bez polotu. Polecam natomiast oryginalne Empire of the Petal Throne. Informacji dla graczy jest tam wystarczająco. Potem można się szarpnąć w Noble Knightcie na księgę z Sword & Glory, mega szczegółowa, ale straszny bałągan w niej panuje.

@ Smartfox
Jeśli jesteś zainteresowany grą w Tekumel, to zapraszam do mnie na sesje g+ w połowie jesieni.

dzemeuksis pisze...

@M.P.
Tak z ciekawości - masz na myśli Spotkania (Hangouts), czy stronkę na Google+ i granie podobne do PBF?

smartfox pisze...

Zakładam, ze to gra przez kamerki na G+ (tak jak grywam z Paladynem). W razie czego odezwij się do mnie na mail, jeśli tylko będę mieć czas, to chętnie zagram. A planujesz jaką częstotliwość spotkań?

Ojciec Kanonik pisze...

So...

@KFC
Tri-Stat olej. Niby tam Barker działał, ale... you know.

@Sz. P. Smartfox
Po skończeniu FUDGE Pawilonów, może rozkminimy małą kampanię w oryginalnym RQ. Dam znać.

@M.P.
Siemka! Niestety ja niezbyt zinternetyzowany na chwilę obecną, a i nie bardzo przepadam za takimi sesjami. Ja beton jestem ;)

ad.2.: Racja, ale nie był to setting w dzisiejszym znaczeniu (background rozgrywki), raczej coś, co nadawało ton i pewne elementy to autorskich kreacji. Tekumel to jak w mordę strzelił setting-setting.

ad.4.: Profesor z pewnością miał więcej inspiracji, Tekumel jest "większe" niźli tylko pulp + materiał intelektualny.

ad.5.: Zajebiste! Nie znam dogłębnie EoPT, ale to jest właśnie przykład na jego nietuzinkowość.

ad.8.: Zgadza się. Sam pisał w oryginalnym EoPT, że Tekumel towarzyszyło mu od dziecka, ino na studiach (czy w high school) zaczął o nim pisać.

Thx za uwagi, Dude.