29 października 2012

37 lat Basic RolePlaying

3 komentarze
Początki flagowego systemu Chaosium sięgają roku 1975, kiedy to jego główny twórca, Steve Perrin rozgrywał swoje autorskie sesje w Dungeons & Dragons. Jako zapalony fan okładania się żelastwem na pokazach walk i uczestnik Society of Creative Anachronism, nie był zbytnio zadowolony z abstrakcyjnego, pulpowego podejścia do rozstrzygania potyczek w OD&D.

28 października 2012

Icewind Dale Easter Egg

0 komentarze
W świątyni w Easthaven znajduje się CZERWONA tarcza z symbolem SZKARŁATNEGO miecza. Opis głosi: Tarcza Dandreggora CZERWONEGO. Wojownik ten uczestniczył w wielu bitwach z barbarzyńcami Uthgard. Zginął walcząc z białym smokiem wśród fal Lac Dinnershere. Jego ciała nigdy nie odnaleziono.

Bo nie szukali w Świątyni Księżyca, oui?. ;)

24 października 2012

Era Hyboryjska RPG

6 komentarze
W tym roku, w grudniu, Conanowi Cymmeryjczykowi stuknie 80 lat. Jest więc okazja, by na Inspiracjach popełnić coś o Conanie po erpegowemu. Conan RPG. Hyboria nie miała póki co szczęścia do dobrej i rzetelnej konwersji na inne medium (kino, komiks, RPG, gry komputerowe). Albo trafiła na popieprzoną mechanikę (d20), albo była robiona na odpieprz (GURPS) lub była niemal heartbreakerowym jednostrzałem, nastawionym na szybką kasę (Conan RPG T$R i moduły do AD&D z Arnoldem na okładce, yh). Poniżej rzecz o tym, jak powinna wyglądać RPG-owa adaptacja Hyborii, jak wyglądają dotychczasowe próby i dlaczego tak do d20upy. Jest to opis metody adaptacji, która mi odpowiada, a która (niestety) nie występowała w dotychczasowych, firmowych systemach i settingach. Coś co chciałbym zobaczyć na rynku pod szyldem

14 października 2012

Imperium kontratakuje - eksperymentu cd.

4 komentarze
Do napisania tej notki zbierałem się bardzo długo. Najpierw planowałem ją „puścić” zeszłej jesieni; później wczesną wiosną. W międzyczasie przybyło jednak sporo różnych zajęć i obowiązków, które skutecznie wyłączyły mnie zarówno z grania w RPG jak i blogowania. Na szczęście koledze Kanonikowi udało się wrócić do ciągnięcia wózka pt. Inspiracje i mam nadzieję, że dopóki nie uda mi się na stałe wznowić działalności na naszym blogu, starczy mu jeszcze tematów do kazań :).

Poniższy tekst stanowi swego rodzaju kontynuację rozważań, które podjąłem prawie półtora roku temu, kiedy to przedstawiłem swoje wnioski z pierwszych sesji z udziałem najstarszej latorośli. Minął ponad rok i w międzyczasie udało się nam rozwinąć nieco domową działalność RPG-ową. Nie zamierzam jednak pisać jakichkolwiek szczegółowych raportów z odbytych sesji. Po pierwsze, generalnie nie przepadam za lekturą tego rodzaju tekstów. Czytam takowe jedynie sporadycznie, więc jak nietrudno się domyślić, nie ma się co po mnie spodziewać popełnienia takowego wywodu. Po drugie, wiele detali dotyczących odbytej kampanii zwyczajnie mi umknęło i nie bardzo chce mi się je odtwarzać. Wydaje mi się, że znacznie bardziej interesujące będzie przedstawienie pewnych ogólnych wniosków, jakie nasunęły mi się w ciągu ostatniego roku grania w OD&D z najstarszym synem (obecnie lat 7,5).

10 października 2012

Original Greyhawk Underworld

1 komentarze
Na temat oryginalnego kształtu kampanii Gary'ego można znaleźć w sieci sporo materiału. Był to zupełnie inny setting, niż ten wydany w kultowym Greyhawk Folio. Całkiem sporo informacji o świecie Gygax zamieścił w biuletynie wargamingowym Europa (nr 6-8 / 1975 rok; w ogóle jest to jeden z jego fajniejszych artykułów z tej epoki). Oprócz ciekawych porad jak konstruować i prowadzić sandboxa (dungeon – town – wilderness), opisał wszystkie levele Old Greyhawk Castle. Potwierdza się przy tym mornardowskie info, jakoby Greyhawk leżał w naszym świecie, PC wyznawali typowo ziemskie panteony, a z samego miasta (opartego na mapie Chicago) można było przedostać się na „drugą stronę ziemi” (via Underworld) do Chin.