29 grudnia 2012

Parę słów o BRP

1 komentarze
Jeśli pośród czytelników Inspiracji nadal jest ktoś, kto waha się z graniem w BRP (lub jego liczne wersje), poniżej coś w rodzaju „BRP w pigułce”. Podsumowanie czym jest mechanika d100, jakie ma wady i zalety. Podczas pisania tej notki, myślałem o całej rodzinie systemów, nie tylko o Złotej Księdze.

28 grudnia 2012

OKFudge

0 komentarze
Poniżej konfiguracja FUDGE jakiej używam zazwyczaj na sesjach postapo (ale i być może w howardowskiej Hyborii). Wzorem rożnych muflonów polskiego fundomu, nazwałem ją od swojego scenicznego pseudonimu. ;) Enjoy.

25 grudnia 2012

[Alterterra #5] Wyspa Ukrytej Dżungli

2 komentarze
A tu część Alterterry, będącej hołdem dla Stana Lee i jego Ka-Zara.

24 grudnia 2012

[Alterterra #4] Mapa

0 komentarze
Przemianowałem kampanię w Legend na Alterterrę. Poniżej jej mapa (klik na powiększenie).


22 grudnia 2012

Darmowy Basic RolePlaying

3 komentarze
Podczas prezentacji najstarszego obecnie (i nadal wydawanego) systemu d100 Chaosium, pomija się często kilka ciekawych i całkowicie darmowych jego wersji. W zasadzie nie ustępują one wiele takim komercyjnym i znanym wersjom jak Call of Cthulhu, RuneQuest 6, Legend czy systemowi – matce: Basic RolePlaying. Ok, nie mają bogatej szaty graficznej, super edycji. Niemniej, sam system jest w pełni grywalny w każdej z tych wersji.

21 grudnia 2012

Konfiguracja Basic RolePlaying

4 komentarze
Poniżej wykres poglądowy na stopień komplikacji zasad najważniejszych (lub najciekawszych) wersji magnum opus firmy Chaosium.

10 grudnia 2012

Podejście R. Winningera

0 komentarze
W ostatnich latach istnienia AD&D, w Dragonie pojawiał się jeden z nielicznych wtedy, inspirujących tekstów Dungeoncraft Raya Winningera. W skrócie – cykl ten to porady dotyczące tworzenia od podstaw własnego świata AD&D, z wyszczególnieniem wielu elementów, na które DM powinien zwrócić uwagę. Cykl zawiera też porady jak prezentować swój setting graczom, jak go prowadzić i czego unikać na sesjach. Ogólnie, całość jest mocno old schoolowa, pomimo kiepskiej epoki, w której była pisana. Abstrahując od konkretnych problemów i porad, pierwszy tekst uważam za najbardziej inspirujący. Chodzi o artykuł z Dragona #255. Ray proponuje w nim jedną fajną rzecz. W dobie szalejącej settingomanii (chociaż już zdychającej nieco) i nakręcania hajpu na nadchodzące d20, gość proponuje minimalizm (olanie dodatkowych dodatków) i powrót do bazowych założeń systemu. Pokazuje, jak rasowy retrogamer – tyle bardziej eufemistycznie, fucka przemysłowi RPG, a w szczególności TSR / WotC. Przypomnę koleżankom i kolegom wtedy grającym, że niemal każda publikacja tej firmy była naszpikowana odnośnikami do stu innych publikacji „bez których nie da się użyć materiału z tego dodatku”.

5 grudnia 2012

Stare D&D dla początkujących

1 komentarze

Kiedy Kanonik zaprosił mnie do współtworzenia bloga Inspiracje, jednym z zadań jakie sobie postawiłem było stworzenie przeglądu/recenzji starych, mniej znanych w naszym kraju edycji Lochów i Smoków. Na pierwszy ogień poszły rozmaite inkarnacje tzw. Classic (lub Basic) D&D – wersji, do której czułem bardzo duży sentyment, i którą poznałem chyba lepiej niż swego czasu (czyli w latach 90.) drugą odsłonę AD&D. W dalszej kolejności zdecydowałem się omówić Original D&D (czyli słynne Brązowe Książeczki) wraz z dodatkami oraz przedstawić genezę obu wersji Advanced D&D. Ponieważ od powstania rzeczonych notek minęło już sporo czasu, pomyślałem że może pora zrobić małe podsumowanie i skrótowo przedstawić najbardziej istotne cechy kolejnych wersji Dedeków - Original/Basic/Advanced/D&D – a przy okazji uporządkować linki do poświęconych im tekstów blogowych. Niniejszą notkę  adresuję przede wszystkim do czytelników mniej obeznanych z tematem; smakosze starych edycji Lochów i Smoków nie znajdą tu raczej nowych ani odkrywczych informacji.

3 grudnia 2012

Idee teologiczne w WHITELION

0 komentarze
Od początku trwania kampanii, niezależnie od systemu, w którym ją prowadziłem, żadna z grających osób nie losowała kapłana. Po ostatniej sesji z Pająkiem stwierdziłem, że Królestwu Astrae potrzeba spisanej hierarchii świętych.