19 listopada 2013

35 lat RuneQuesta

W tym roku stuknęło 3,5 dekady, flagowemu w latach 70-tych, systemowi Chaosium RuneQuest. Poniżej trivia i cechy jednego z najważniejszych i przełomowych systemów w historii RPG. Btw.: w naszym blogowym BOX-ie zamieściłem kolejne dwa moduły do Originala. Tak jak poprzednio, tematycznie dotyczą one kolejnych rezydencji dziwaka Vanadara. Przerobiłem je z Whitelion na bardziej ogólne uniwersum. Enjoy.
  • RQ zadebiutował w 1978 roku na Origins.

  • W postaci notatek istniał już w 1976 roku i był autorską nakładką na OD&D głównego jego twórcy, Steve'a Perrina (Perrin Conventions).

  • Glorantha Grega Stafforda była integralną częścią systemu. Z chwilą wydania trzeciej edycji systemu (Avalon Hill 1984), RQ przestał „wspierać” mechanicznie ten unikatowy setting.

  • Greg Stafford, założyciel Chaosium, już w połowie lat 70-tych szukał systemu dla swojego świata etno-fantasy. Pierwotnie miała to być legendarna Arduin, Davida Hargrave'a. Na szczęście dla jednego, jak i drugiego twórcy, Stafford wybrał Perrin Conventions

  • Twórcą mechaniki RQ, obok Perrina, był Ray Turney – do dziś aktywny w OSR (BRPCentral). W tworzeniu zasad pomagali im: Steve Henderson oraz Warren James.

  • Podstawowe założenia mechaniki (przełomowe i nowatorskie w RPG lat 70-tych): brak klas postaci, brak poziomów, brak punktów doświadczenia, pełna dowolność rozwoju postaci, koncepcja umiejętności postaci i ich organicznego rozwijania („rozwijanie przez używanie”), idea testów współczynników, mordercza walka, idea „realizmu” w mechanice.

  • Wbrew pozorom RQ nie był symulacjonistyczny. Za pierwszą tego typu grę uważa się Chivalry & Sorcery.

  • RQ dał mechaniczne podwaliny wydanemu dwa lata później, pierwszemu systemowi uniwersalnemu, Basic RolePlaying i wielu ważnym i nagradzanym grom Chaosium (CoC, Pendragon, Stormbringer, et al.).

  • RQ, podobnie jak Zew Cthulhu i Basic RolePlaying wydawany jest do dziś (MRQ I-II oraz RQ 6). Niestety, na nieco zmienionej mechanice, ale jest to nadal d100 Chaosium. 

  • Za oprawę graficzną pierwszych dwóch RuneQuestów odpowiadała żona Steve'a, Luise Perrin. RQ 6 odwołuje się do ikonicznej okładki pierwszych edycji.

  • RQ wprowadził do fantasy kilka ikonicznych stworów (choć nie w takiej liczbie, co AD&D): humanoidalne Kaczki (wykorzystane, np. w grze na PC DragonFire), Broos (vide pierwsze Diablo), Dragonewts (prawdopodobnie na ich bazie powstały Sauriale w AD&D) oraz idea stworów / mutantów Chaosu.

  • TSR opublikowało w Dragonie zaledwie kilka artykułów do RQ. W tym jeden czy dwa Grega Stafforda. Ekipa Chaosium stworzyła więc swój własny magazyn: Different Worlds.
  • Po odłączeniu Gloranthy od RuneQuesta, setting ten podzielił los podobnie niszowych etno-kampanii: Hârn oraz EoPT. Nie wspominając o Anaborii. ;) Monografie Stafforda o tym świecie wydawane są do dziś przez jego Issaries.

  • Greg Stafford nie uważa Gloranthy / RQ za swoje magnum opus. Jest nim Pendragon.

  • Obok oryginalnej mechaniki Arnesona / Gygaxa, zasady Perrina są najczęściej klonowane w OSR (np. Gore czy OpenQuest) i mainstreamowych wydawnictwach (np. The Laundry czy Legend).

1 komentarz:

Inkub pisze...

Co do magnus opus Stafforda - zgadzam się z nim:)