6 listopada 2013

GURPS PL

W pierwszej połowie lat 90-tych istniała duża szansa na to, by wydobyć polskich graczy z ciepłego kurwidołka polegającego na myśleniu, że podręcznik RPG składa się z mechaniki i settingu. Nie wyszło. Mam na myśli fakt, że dopiero kilka lat wstecz wyszedł, w języku Jędrzycha I Brodatego, generic w postaci Savage Worlds (o tym pisałem tutaj). Sfera / MAG miał niepowtarzalną szansę wydania ongiś jednego z czterech najważniejszych genericów w historii hobby (po BRP, Hero i FUDGE) – ale wyszło jak zawsze (poczytajcie koniecznie komentarze do notki!). Przypomnę Sz. P. Czytelnikom, że fanem GURPS-a nie jestem, a ino archeoRPG łopatę cenię ponad wszystko. Nie wnikając w wydawnicze problemy MAG-a, garść archeologicznych cytatów ad GURPS PL (mogłem coś pominąć).


Zaczyna się niewinnie (MiM #1):
Zastanawiając się nad treścią pisma, dyskutowaliśmy na temat zasadności skupienia się na znanych nam systemach zachodnich, takich jak [...] GURPS [...]. Ich wielką zaletą jest to, że są, istnieją od dawna w formie mniej lub bardziej kompletnej. Natomiast ich wadą jest to, że istnieją, ale nie tutaj, nie po polsku. I ta wada przeważa wszelakie zalety. Mamy nadzieję, że uda nam się wydać ich tłumaczenia, ale to jeszcze śpiewka przyszłości, może niezbyt odległej, ale jednak. Darosław Jerzy Toruń.

Im głębiej w las, tym jaśniej (MiM #5):
Prezentujemy także jeden z pięciu wielkich systemów rpg – GURPS [...]. Jacek Rodek. Paszkowski drugą recką zachodniego systemu, po WFRP Marciniaka, nieźle namieszał w wyobraźni. Ale jak to? Jedna mechanika na wszystko? Recenzja godna polecenia, nawet po dwóch dekadach.

Widzę ciemność, ciemność widzę! (MiM #7):
Czy oprócz Kryształów Czasu będziecie prowadzić jeszcze jakieś inne gry RPG?
[...] Odpowiedź brzmi tak. [...] GURPS. AM w imieniu redakcji.

Coś się dzieje (MiM#10):
Wielu z Was pyta czy istnieją jakieś szanse na wydanie w naszym kraju polskiej edycji GURPS'a, Do tej pory odpowiedź brzmiała nie, ale ostatnio udało nam się nawiązać kontakt ze Stevem Jacksonem , autorem i wydawcą tej gry. On sam jest chętny do udzielenia licencji, my jesteśmy chętni do jej przyjęcia, więc może w przyszłym roku może coś z tego wyniknie. AM

Już witał się z gąską (MiM #12):
Uchylając nieco rąbka tajemnicy powiem, że przygotowujemy się do pełnego wydania [...] GURPS [...] system będzie uzupełniony szeregiem dodatków. Jacek Rodek.

Dalsze losy GURPS PL nieco rozjaśnia Inkub w komentarzach. No, nic – na bezrybiu i Savage Worlds ryba...

22 komentarze:

Inkub pisze...

No nie, los polskiego GURPSA został pogrzebany przez coś zupełnie innego. Jedno z konkurencyjnych wydawnictw rzuciło SJG oferte absolutnie nie przystajaca do realiow rynku, SJG sie zaczelo zastanawiac... Nie pomne juz, czy w koncu sprzedalo licencje konkurencji, a oni nic z tym nie zrobili, czy tez MAG zostal dodatkowo w "fajnym" swietle pokazany. GURPS byl w MAGu na etapie wybierania ktore z podrecznikow pojda jako pierwsze, do redakcji przyszly kartony z jakimis 60-80 podrecznikami, zeby sie zorientowac, co mozna wydac.

Ojciec Kanonik pisze...

Dzięki za info! Konkurencja to ISA / TM-SEMIC czy ktoś bardziej absurdalny?

Inkub pisze...

Nie Semic. A ze nie pamietam kto dokladniej, bo mam dwoch innych kandydatow, to powstrzymam sie od podania nazwy. W kazdym razie SJG poinformowal nas, jesli mnie pamiec nie myli, ze rezygnuje z podpisania umowy ze wzgledu na otrzymanie lepszej propozycji i nienajlepsza opinie o firmie, jaka zostala mu przedstawiona (w nieco lagodniejszych slowach).
Wydanie GURPSa uwazalismy za praktycznie pewniak, wiec ta informacja z USA byla dla nas szokiem - tym bardziej, ze jak napisalem, przyslali juz nam kartony materialow.

Ojciec Kanonik pisze...

Typowo polska mentalność, jak widzę - sam nie wezmę, inny nie dam. Ale moralniaka Wam Semiki zrobiły licencją na polskie Advanced. Insza inszość, że to było polskawe, nie polskie. ;) Jeszcze raz dzięki za informacje, fakt faktem, że MAG wyszedł na tym PR-owo najgorzej.

KFC pisze...

Wielka szkoda i systemu i settingów, jedyny plus jest taki, że teraz bez problemu można sobie wszystko od SJG ściągnąć do kraju czy to w postaci PDFa czy papieru.

Ojciec Kanonik pisze...

True. No i jest chyba jeszcze 4E.

KFC pisze...

Ano, taka trochę dopicowana trójka, nomen omen 4E też już prawie 10 lat ma. Pewnie Jackson się już na piątkę nie zdecyduje, chociaż kto go tam wie z 2 strony, może na Manczkinach już swoje sobie odbił... ;)

Krzysztof Krzemień Kaźmierczak pisze...

Ale po co komu GURPS skoro był Warhammer i wszyscy byli szczęśliwi.

Inkub pisze...

GURPS mial w redakcji silne grono zwolennikow. Naprawde chcielismy go wydac, zreszta byl to wowczas diabelnie popularny system. Wyszlo jak wyszlo:)

Seji pisze...

Wersja historii GURPS PL, jaką słyszałem lub przeczytałem, i która wyszła parę lat temu chyba od kogoś z byłej redakcji MiM, była taka, że właśnie za wcześnie się pochwalono wydaniem gry i SJG zerwał rozmowy.

Kolejny mit rozwiany. Mógłby ktoś kiedyś całą historię MiM i Maga spisać. :)

KFC pisze...

I mieli by my nasze "Dizajnery i Smoki"! ;)

Seji pisze...

Projektanty i maszkarony? ;)

Sethariel pisze...

Autorkowcy i trolle ;)

Ancestor pisze...

MAG to tylko kawałek warszawskiego RPG. Książkę można napisać tylko kto ją kupi :)

Telkontar pisze...

Wszystkie dzisiejsze "dziady" rpgowe ;)

Inkub pisze...

Wszystkie fefnaście?:)

Drozdal pisze...

Krzemieniu, to raczej nie Warhammer, bo na dzisiejsze czasy to po co komu GURPS skoro mamy FATE :D

I ja widzę na zachodzi podobny trend jaki był w polsce swego czasu kiedy wsystko konwertowanto na Savage Worlds. Totaj najpierw każy swą wersję Apocalypse World publikował i na nią konwertował teraz podobnie sprawa ma się z Fate.

Adriano Kuc pisze...

Fajnie porwane z kontekstu informacje.
Jak zajrzy jakiś LdN czy inny "ryczący fun" to na następnym końwencie będzie mógł cynkowac że jego mama grała w pre alfę tłumaczenia AM...hłeh a tata słał telegramy z tłumaczeniami do SJG.

Oj Drozdal jak ja szanuje Twoje opinię toś przywalil oby jakoby Redaktor Najznamienitszy z Pff+ truizmem za 5 kropek.
Naranysci boskie częstochowskie my wszyscy jako jeden mąż wiemy ze wszystko procz Dzikich Swin z Bieszczad RPG i ZC konwertowano na GURPS. Wiemy ze wszystko konwertuje się na FATE. I domyslamy się ze wszystko będą konwertowac niedługo na Coś Innego RPG...
Wszak trwa Szturm...hłeh

Adriano Kuc pisze...

Fajnie porwane z kontekstu informacje.
Jak zajrzy jakiś LdN czy inny "ryczący fun" to na następnym końwencie będzie mógł cynkowac że jego mama grała w pre alfę tłumaczenia AM...hłeh a tata słał telegramy z tłumaczeniami do SJG.

Oj Drozdal jak ja szanuje Twoje opinię toś przywalil oby jakoby Redaktor Najznamienitszy z Pff+ truizmem za 5 kropek.
Naranysci boskie częstochowskie my wszyscy jako jeden mąż wiemy ze wszystko procz Dzikich Swin z Bieszczad RPG i ZC konwertowano na GURPS. Wiemy ze wszystko konwertuje się na FATE. I domyslamy się ze wszystko będą konwertowac niedługo na Coś Innego RPG...
Wszak trwa Szturm...hłeh

Loco Muerte pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
neurocide pisze...

@Seji
Też słyszałem tę wersję na konwencie od kogoś z MiM, więc to musiały być czasy pomiędzy 2000, a 2003 (bo wówczas przestałem jeździć, a co niektórzy z mima chyba jeszcze jeździli).

Drozdal pisze...

A mi się przypomniało - kiedy Mag zanosił się z wydaniem GURPSa, my nabyliśmy trzecią edycję revised. Było z nią masę zabawy, szczególnie po zakupieniu dodatku o Magii. W tamtym czasie na początku liceum / technikum to był dla nas najlepszy zestaw zasad wydany pod słońcem.

@borejko, ty się lepiej zacznij okopywać bo jak przyszturmują na twoją linię to zabiorą wszystko z pustą flaszką włacznie.