28 czerwca 2013

Tożsamość AD&D 2E

3 komentarze
Tłumacząc stare (dziś) idee stojące za grą (na której ja i tysiące innych osób wychowaliśmy się w pierwszej połowie lat 90-tych) przedstawicielce pokolenia cRPG-owców / d20, doszedłem do wniosku, że warto by było popełnić krótki tekst na temat tego, czym ten system jest, a czym nie. Czym różni się od RPG-ów wydanych po 2000 roku, a czym od jego poprzedniczek, z lat 70-tych. Trzy podstawowe kwestie.

26 czerwca 2013

Recycling RPG

6 komentarze
W Dragonie (nie pomnę numeru – coś z końca lat 80-tych) natrafiłem na ciekawe spostrzeżenia, z którymi (jestem pewien) większość starszych RPG-owców się zgodzi. Z grubsza chodzi o wtórność idei w naszych grach oraz o fakt istnienia swoistej „świadomości zbiorowej” wśród twórców i fanów. Niezależnie od siebie powstaje masa rozwiązań mechanicznych, niby-nowinek mających zmienić model rozgrywki lub super oryginalnych settingów. Hobbysta z większą wiedzą i doświadczeniem od razu spostrzeże rzeczywistą wtórność tych niby rewolucyjnych pomysłów. Granie bez Mistrza Gry (OD&D), otwarte scenariusze (zubożone sandboxy z 70's), Punkty Kantów (FUDGE) wpływające na aspekt losowy, do-it-yourself na solidnej bazie mechanicznej (AD&D 2E), idea generic RPG (BRP), dodatkowe rekwizyty (karty, żetony, znaczniki, figurki, maty, tilesy, k7, k30, itd.). Wszystko to już gdzieś było. Owszem, w innej konfiguracji, w innej scenografii czy też miało inny cel, niemniej: było.