21 lutego 2014

Whitelion poza Barierą [Dungeon World]

1 komentarze
Idea stojąca za moja kampanią była taka, by nie naprodukować materiału. W tej materii hołduję idei Mike'a Mornarda - opis settingu w 500 słowach; w 50 dla graczy. Kampanię tworzę od 15 lat, zmieniały się systemy (AD&D 2E -> AD&D 1,5E -> BD&D -> OD&D), narosło materiału. To, co zawarłem w końcowym suplemencie do OD&D (dostępne z BOX-a), to ostateczny kształt tego, co gracze poprzez swoje działania, i ja, poprzez kilka bazowych pomysłów wykoncypowaliśmy (dualizm, Ciemna Strona Księżyca, pierwotny matriarchat, sobowtóry, chrześcijaństwo z Wenus, itd.). Królestwo nie jest odkryte nawet w 5%. Underworld pod stolicą, nawet w 1%. Mimo kuszącej perspektywy grania przez kolejne 300 lat wewnątrz Bariery, zadawałem sobie nie raz pytanie: co jest poza nią?

19 lutego 2014

Tytuły w OD&D

11 komentarze
Wraz z rozwojem postaci w Whitelion, pojawia się coraz częściej potrzeba sensownego tłumaczenia poziomowych tytułów. Jako, że są one integralną częścią zarówno gry, jak i mojej kampanii. Zwracanie się do poznanych Awanturników z ich użyciem jest wyrazem uznania (lub poniżenia). Wymusza to polskie tłumaczenie. Poniżej wykoncypowane propozycje.

16 lutego 2014

Języki światopoglądowe

0 komentarze
Odkąd odnalazłem zasadę „alignment languages” w AD&D 1E (sto lat temu), długo zastanawiałem się nad ich faktycznym zastosowaniem w kampanii. Oczywiście, idea ta wzięła się z OD&D i dopiero wtedy, gdy rozpocząłem 7 lat temu kampanię w tej grze, musiałem podejść do tej idei bardziej użytkowo. Obcość pomysłu podkreśla jeszcze fakt, że w tekstach z lat 70-tych nie ma zbyt wiele interpretacji ani wskazówek. Jest więc to jedna z tych reguł, która wpisuje się w zbiór zasad abstrakcyjnych – dziś zazwyczaj trudnych do zastosowania. Z pomocą przyszła mi trylogia gier komputerowych, Thief (pisałem o tym gdzieś na Inspiracjach).

12 lutego 2014

Philotomy's OD&D Musings

0 komentarze
Niestety, strona z Biblią Retrogracza nie jest dostępna od paru lat, ale uwagi i interpretacje Jasona Cone'a, jednego z najbardziej inspirujących retrograczy w latach 2004-2007 jest dostępna w PDF-ie na tej stronie (to stareńka TSR Archives uratowana od zagłady przez wydawnictwo grayelf). Poniżej tłumaczenie tekstu, który ukształtował świadomość retrograczy (w tym moje) w minionej dekadzie.

10 lutego 2014

Prasa RPG

4 komentarze
Seji popełnił nostalgiczny tekst o zaletach wydawania zinów w naszym hobby. W tych fandomowych publikacjach widzę jeszcze jeden (a nawet dwa) ważne, fundamentalne dla retrogamingu oraz osobistej nostalgii czynniki. Bez prasy, biuletynów wargamerskich i innych „namacalnych artefaktów” danej epoki, nikt nie byłby w stanie odtworzyć starych idei RPG. Nawet Gygax czy Arneson. Ktoś ze stażem gracza RPG 20/30+ sam ma problem z dokładnym odtworzeniem wczesnych sesji i pomysłów, right?

6 lutego 2014

Nic się nie kończy, nic nie zaczyna

3 komentarze
Jak starsi fani RPG wiedzą, fundom skupiony wokół tego hobby słynie z głupoty, infantylności i denerwującego manieryzmu. Tak naprawdę, to zawsze taki był - dałem temu dowód poniżej w postaci dawki debilnych pytań z kultowego Sage Advice z Dragonów końca lat 70-tych. ;)

4 lutego 2014

Kronki!

7 komentarze
Kronki to wymarzony gatunek pierwszolevelowych stworów, które potrafią nieziemsko pomieszać szyki Awanturnikom w OD&D. Gigantyczne szczury, stirges czy wszelakie goblinoidy bledną w obecności tych jednostrzałowych potworków (do młodszych czytelników: zapytajcie starszych kolegów skąd te kudłacze się wzięły).