31 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #12 – Do ostatniej kropli krwi

0 komentarze
Zostało ich sześcioro. Sześcioro najlepszych lub najostrożniejszych. X Wyprawa pod wodzą Bernarda ciągnącego pustą, póki co, taczkę wyrusza do Underworld. Tym razem może być już tylko bardzo dobrze!

30 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #11 - Niezapomniana Niezapominajka

2 komentarze
No nic, flejmbajcik nieudany. Ruszamy. Przedostania wyprawa zmierza w stronę nieregularnej komory. Morale w grupie niskie, ale Bernard ciągnie taczkę, bowiem łupy na pewno będą tym razem przeogromne!

29 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #10 – Wyprawa po honor

0 komentarze
Pozostała trójka Awanturników jest na skraju podjęcia decyzji o wyjeździe z Fortu Dagda. Wtem Toporomiecz wyrzuca na stół całe złoto, Niezapominajka i, z ociąganiem Smrodyk, robia to samo. Wielkie Zakupy & Wyprawa Po Łupy! Teraz pójdzie szybko jak zepsuty bigos przez Bernarda!

28 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #9 - Szczęśliwa Siódemka

3 komentarze
Potężne martwiaki, lykantropy i stada przedziwnych zwierząt – tuż pod ulicami Fortu Dagda... Jakby Podświat specjalnie blokował Awanturników dostęp do swoich sekretów... Ale za 7 razem, z Jarkaczem na pokładzie, może być tylko szczęśliwie dobrze!

27 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #8 - Upiorna Pytka

4 komentarze
VI Wyprawa przed nami. Zmieniam parę założeń. Więcej Whitelion - przechodzę na cennik i dodatkowe stwory z mojej kampanii. Odrzucam Monster & Treasure Assortment - jest jednak zbyt w stylu B/X D&D (czyt. późniejszym / innym od 3LBB). Kosmetyka, ale na tym etapie eskapad ważna. Planuję 5 wypraw, a po X Wyprawie zrobię zestawienie wszystkich rezultatów, ocalałych członków drużyny i kilka luźnych uwag o samej grze.

25 października 2015

Nieznany gatunek retrogry?

0 komentarze
Grając w OD&D z dodatkiem Solo Dungeon Adventures doszedłem do paru przemyśleń. Wymieniłem też po drodze trochę uwag z paroma ludźmi o tego typu grze. Efektem powyższego jest: ten stary model rozgrywki jest być może zupełnie osobnym gatunkiem gier.

24 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #7 – Duchowe ożywienie

5 komentarze
Piąta wyprawa ma na celu rozruszać trochę (i podexpić) nasze duchowieństwo. Oczywiście, bez Antykleryka Turyka – pozabijaliby się, będąc razem w ekipie. Ponadto, dwóch Najmitów nie ma jeszcze ustalonych mocy swoich magicznych przedmiotów. Cała inicjatywa wychodzi od rozmarzonej Marzeny. Tym razem będzie jeszcze lepiej!

23 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #6 – Nieludzka Kompania

2 komentarze
Wpadłem na pomysł wypróbowania drużyny złożonej w całości z Alfarów, Hobbitów i Mgłoludów. Wziąłbym jeszcze Matyldę, ale nie pójdzie bez Agawy, która do tego zespołu nie pasuje. Coś takiego raczej nie ma miejsca w normalnej kampanii OD&D, ale spróbować warto. Tym razem musi być nieludzko dobrze!

22 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #5 – Matylda

7 komentarze
Gwoli przypomnienia, dla nowych Czytelników. Cykl ten to seria solowych rozgrywek "RPG" z wykorzystaniem zasad Original Dungeons & Dragons (a.k.a. 3LBB, ODD 74, 0E) oraz zestawu reguł Gary'ego Gygaxa z pierwszego numeru pisma The Strategic Rewiev z 1975 roku. Od tego odcinka korzystam też, w celu przyspieszenia rozgrywki, z D&D: Monster & Treasure Assortment (1977) Model gry oferuje nieskończoną rozgrywkę, polegającą na penetrowaniu lochów, którą ograniczyłem liczebnością dostępnych postaci. Ok, ad rem. Tym razem jeszcze większa ekipa i dłuższa wyprawa. Chyba...

21 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #4 – Pierścień Hrabiego Bula

6 komentarze
Po żenującym popisie pierwszej grupy, superpiękny krasnolud Toporomiecz organizuje od razu drugą wyprawę. Hrabia Bul, poza nietypowym wąsem, posiada pierścień ochronny, działający na 1,5m wokoło niego! Będzie dobrze.

20 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #3 – Pierwsza Krew

0 komentarze
Tajemnice Fortu Dagda – zaczynamy! I jest to kiepski początek... Drużyna wsiada do kubełkowej windy i zjeżdża 10 metrów w dół, do Podświata.

19 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #2 - Sprzęt

2 komentarze
Dziś krótko o tym, na czym będzie prowadzona rozgrywka. Zastanawiam się jeszcze nad użyciem Monster & Treasure Assortment. Znacznie przyspieszy to grę, ale zobaczymy. Dodatkowo korzystam (nie na zdjęciu) z broszury SR z zasadami Gary'ego, miarki krawieckiej i, oczywiście, stosu kości. Jest muł Bernard i facet z tyczką - jest dobrze.

18 października 2015

[ODD] Tajemnice Fortu Dagda #1 - Technikalia

1 komentarze
Tajemnice Fortu Dagda to seria solowych rozgrywek, wykorzystujących mechanikę Gygaxa "grania bez Prowadzącego" ze Strategic Review 1/1975 [Solo Dungeon Adventures]. Grałem już raz w ten sposób - działa. System: OD&D - sama podstawka. Kampania: Whitelion. Założenie jest takie, że grupa 20 postaci spróbuje dotrzeć najgłębiej jak się da i awansować przy tym na Name Levels. Z owych 20 postaci, tylko 6 to Awanturnicy [po jednym z każdej roli], pozostałe 14 to pula najmitów dostępnych w karczmach Fortu Dagda. Fort jest najdalej wysuniętym na zachód posterunkiem Królestwa Lwa. Leży niedaleko Bariery (Whitelion, s.55).

17 października 2015

Efekty środowiskowe

0 komentarze
I kolejny dodatek do zakładki warsztatowej. Dziś w stylu greyhawkowego Traps & Tricks. Uciekanie się przy projektowaniu lochu do komnat pełnych rechoczących gobelinów Hargrave'a znakomicie uzupełnią całe obszary, na których coś działa inaczej niż powinno. Albo życie na nim jest specyficzne. Obszary można zaznaczyć na mastermapach lub dodawać w locie, jeśli losujemy loch w trakcie sesji. Teren ten przydałoby się zaznaczyć poprzez zacieniowanie lub obrysowanie linią przerywaną obszaru x kratek na y kratek. Zresztą, każdy sobie z tym jakoś tam poradzi. Poniżej kilka przykładów.  

14 października 2015

Abstrakt posągów

1 komentarze
Dawno nie było nic z zakładki warsztatowej. Szybka naprawa tegoż faktu.

12 października 2015

Mapping the dungeon

1 komentarze
Stareńka rubryka ze Strategic Review, której celem było informowanie o nowych produktach TSR, nowych zinach czy wreszcie zapytania o opinię, co gracze chcieliby zobaczyć drukiem do OD&D. Po tego typu treściach drukowano imiona i nazwiska (wraz z adresami) ludzi, z którymi można zagrać w danej lokacji US. Co zapewne zaciekawi archeologa, to fakt, że na owej liście pojawiło się wiele znanych (lata później) postaci z historii hobby. Poniżej kilkunastu, na szybko wyłapanych.

10 października 2015

System does matter

13 komentarze
Nie warto grzebać w sztywno ustalonych zasadach gry. To opinia Gygaxa. Dla kilku pokoleń RPG-owców dużo bardziej znacząca, niż opinia Arnesona, dopuszczająca totalną samowolkę. AD&D 1E to przykład, że nie warto mieszać w regułach. Gygax spróbował i przypłacił za to głową - przez gównianą Unearthed Arcana. Biorąc do ręki podręczniki z settingów Dark Sun, Birthrigh czy Ravenloft, widać gołym okiem, że majsterkowanie w tak zaawansowanych zasadach nie popłaca.