15 lutego 2016

Roślinność na heksach

W sandboxowym module Judges Guild, Spies of Lightelf (1980), zamieszczono mechanikę losowania różnego typu roślinności. Jako że moduł opisuje głównie Dzicz regionu, zawartość heksu pod kątem określonej flory jest kluczowa w przypadku, gdy w drużynie mamy Rangera bądź Druida (tak, to już czasy OD&D i suplementów), a Awanturnicy postanawiają siedzieć na dłużej w lesie. Rośliny podzielono na 4 kategorie: częste, rzadkie, niezwykłe i unikalne. Dwie pierwsze kategorie są oczywiste, trzecia to po prostu rodzaje roślin z innego klimatu, które jakimś cudem znalazły się w regionie subtropikalnym. Ta ostatnia grupa, w przypadku drzewostanu, posiada opisane efekty, które są bardzo fajne. Nigdy nie zastanawiałem się nad aż tak szczegółową roślinnością w sandboxie (pewnie dlatego, że nie korzystam z Druidów i Rangerów, a żadna z dotychczas grających osób nie określiła tła swojej postaci jako "zielarz" czy "leśnik"). Poniżej przetłumaczona tabela losowania rodzaju i efektów unikalnego zielska.

01 - Święty Figowiec Sykomora [kontakt z bóstwem]
02 - Strzelisty Jesion [Dom Nimfy]
03 - Drzewo Oświecenia [Telepatyczna komunikacja]
04 - Drzewo Wiedzy [Umiejętność po zjedzeniu owocu]
05 - Drzewo Życia [Wskrzeszenie po 8 godzinach]
06 - Drzewo Przeznaczenia [daje zyskowny quest]
07 - Złota Jabłoń [jeden owoc działa jak napój długowieczności]
08 - Drzewo Leczenia [wdychanie jego zapachu leczy d6 HP w 4 godziny]
09 - Tristriseult [? przekazuje telepatycznie wspomnienia emocji]
10 - Złote Runo [działa jak kamyk szczęścia]
11 - Drzewo Niebios [Gigantyczny pają w postaci drzewa]
12 - Gromowe Drzewo [kontroluje pogodę / miesiąc]
13 - Drzewo Wszechświata [w dziuplach zwierzęta, ptaki, ludzie]
14 - Drzewo Wieszczby [wróżby z szumu liści]
15 - Czarodziejskie Drzewo [rzuca 1 losowe zaklęcie / dzień]
16 - Drzewo Tana [dym ze spalonych liści kontroluje mumię]
17 - Wielkie Drzewo [z gałęzi można zrobić d10 magicznych strzał lub 1 magiczny miecz]
18 - Drzewo Klejnotów [50% na Owoc Klejnotu a w nim Robaczek Klejnotowy]
19 - Kadzidłodrzew [dym ze spalonych liści zwabia łowną zwierzynę]
20 - Drzewiec [60% gada, 30% chodzi, 10% martwy]

Moduł jest naprawdę niezły. Poza bogatym tłem historycznym, masą NPC-ów, leż potworów, wieloma mapami heksagonalnymi, główną jego ideą jest dać postaciom graczy możliwość życia poza cywilizacją, oddać się łowiectwu, zastawianiu sideł - ogółem leśnemu survivalowi. Opisano w nim masę gatunków losowych ptaków, drapieżników, typy orzechów, dominującego na heksie drzewostanu, ziół powszechnych i unikatowych, warzyw zwykłych i rzadkich, trzy kategorie kwiatów. I nie przytłacza to zbędną mechaniką, nowymi zasadami i nadmiernymi detalami. Dziś już takich modów nie robią ;/

2 komentarze:

Bartosh pisze...

Znakomite. Idealnie się nada do świata który szykuję. Kopiuję i dziękuję.

Ojciec Kanonik pisze...

A proszę bardzo.