5 kwietnia 2016

Abstrakty - instruktaż

I kolejny artykuł, który opublikowałem (ok. 6 lat temu) w Gwiezdnym Piracie #35: Jak korzystać z abstraktów.

CO TO JEST ABSTRAKT?
Abstrakty są kolejnym, przydatnym narzędziem wspomagającym improwizację Sędziego podczas prowadzenia sandboxa. Kilka rzutów podsuwa mu pojedyncze, często oderwane od siebie słowa, które w trakcie rozgrywki interpretuje i łączy w całość. Narzędzie to niekoniecznie musi mieć kształt tabeli (przykład poniżej). Na przykład, Dave Arneson wykorzystywał w roli „podpowiadaczy” abstrakcyjnych skojarzeń talię kart Tarota. Innym przykładem na twórczą  konstrukcję abstraktów, można  odnaleźć w OSR-owym suplemencie Carcosa do gry Dungeons  & Dragons (0E) oraz  darmowym dodatku do niego, Carcosan Grimoire. Tabela zamieszczona poniżej jest tylko jednym z wielu możliwych zestawów pojęć. Dodatkowe kolumny, jak i sama treść czy liczba wierszy powinna być dostosowana do potrzeb i specyfiki settingu, w którym gra grupa.


JAK I KIEDY?
Metoda losowania słowa z określonej kolumny, polega na rzucie odpowiednią kostką. Wystarczy spojrzeć na poniższą tabelę, i od razu można zauważyć, że MIEJSCE losujemy za pomocą d20, KTO? d10, CO ROBI? d20, KOMU / CZEMU? d12, DLACZEGO? d20. 

Klik na powiększenie
Nic nie stoi na przeszkodzie, by ujednolicić wszystkie kolumny do rzutu kością (kośćmi) jednego rodzaju. Sędzia wykonuje rzut dla każdej z kolumn i w rezultacie otrzymuje określony ciąg pojęć, który sam powinien poukładać w logiczną całość. Jeśli końcowy rezultat jest mało inspirujący lub Sędzia nie ma pomysłu na poskładanie tego w jakąś całość, rzuty można powtórzyć albo wybrać z listy na chybił trafił. Ważne jest też to, że Prowadzący NIE MUSI od razu wprowadzać efektów rzutów. Nie musi tego robić nawet na tej samej sesji, może mieć to gdzieś w tle. Połączenie może działać niezależnie od działań graczy i dodawać niejako kolejne elementy tła.

Jeśli zaś idzie o częstotliwość korzystania z tej metody, nie ma tutaj żadnych zasad. Abstrakty najlepiej sprawdzają się w chwili, gdy gracze lub/i Prowadzący nie mają pomysłu co dalej robić. Metoda ta w szybki sposób pozwala na  stworzenie kolejnego zrębu pod nowy wątek, poddać elementy, które mogą stać się zaczątkiem questu, plotki, opisem zdarzenia w otoczeniu, a nawet stworzyć zupełnie nowe miejsce. Abstrakty przydają się też wtedy, gdy większość starych historii została zakończona lub pominięta przez graczy. Innym, równie dobrym momentem na skorzystanie z tej  metody losowości, jest chwila, w której gracze ustalają strategię dalszych posunięć w grze, doekwipowują się lub grają między sobą.
Przykładowe rezultaty i interpretacja. Sędzia wykonuje kolejno rzuty: d20 - opera; d10 - zbir; d20 - zjada; d12 - budynek; d20 - więzy krwi. Na pierwszy rzut oka wyszedł nam kompletny bełkot, ale właśnie o to nam chodzi! Co biedny Sędzia ma z tymi wynikami począć? Musi je jakoś sensownie połączyć w całość. Wyrzucony z zarządu miejskiej opery [opera] Laveris, którego  pozbawiono  praw  do  współdecydowania o losach tego przybytku [zbir], trawiony nienawiścią [zjada], postanawia zemścić się na swoich byłych wspólnikach - a przede wszystkim na swym bracie, Mansfeldzie [więzy krwi]. Puszcza więc z dymem cały budynek [budynek]. 

INTERPRETACJA
Wielość możliwych interpretacji pojedynczego, abstrakcyjnego ciągu pojęć jest, w teorii, nieskończona. Sama interpretacja i zabawa w twórcze uzasadnianie wyników, są tutaj kluczowe i potrafią zwrócić tok myślenia Sędziego w zupełnie nową, nieoczekiwaną stronę. Jest to więc formuła wymagająca niekiedy sporej gimnastyki wyobraźni i chwili na kreatywne połączenie pojęć. Abstrakty, dzięki dużej swobodzie i otwartości, chyba najlepiej wykorzystują ideę Oracle Dice  (Kostki Wyroczni) i najpełniej ze wszystkich narzędzi sandboxowych, potrafią pozytywnie zaskoczyć Sędziego.

5 komentarzy:

Oel pisze...

Dzięki!
Szukałem tego ostatnio, ale Gwiezdny Pirat od numeru 38. w dół są już dostępne tylko po chomikach itp. Chyba, że o czymś nie wiem. Nie ma jak podlinkować itd.
Kiedyś korzystałem z tej Twojej Kanonicznej tabelki, ale już tyle razy ją zmieniałem, że nie pamiętałem, jak wyglądał oryginał ;)

Ojciec Kanonik pisze...

Ano, stare czasy. Pozbierałem te teksty, trochę odświeżyłem, bo korekta zerowa była. Będzie jeszcze jeden.

Tabelka genericowa, więc aż prosi się o tuning :)

Eon Cuife pisze...

Widzę dość często tabele abstraktów w różnych źródłach skontrowane właśnie w ww. sposób. Czyli ~5 odrębnych kolumn odpowiadających na konkretne pytania. Dlaczego nie zrobić jednej większej tabeli słów abstrakcyjnych nie odpowiadających na konkretne pytanie. Użyć można tego w ten sam sposób, ale będziemy mieli jeszcze większy zasób słów. I tak przed wyciągnięciem/wylosowaniem słowa zadajemy:
pytanie kto?
losujemy na przykład: budynek
I nie mamy już sztampowego przykładu z powyższej tabelki, że "kto" to zawsze istota. Teraz wrzucamy do gry dom, który
co robi? - złodziej
czyli kradnie
dlaczego? - ogląda
Ogląda, obserwuje - może uczy się. Mamy dom, który kradnie w celu nauki. Niech teraz sobie gracze poradzą ze złodziejem, który im ukradł
co ukradł? - nauka
księgę czarów M-U na d3 lvl.

Wiem, że przy takich dyskusjach odpowiedzią zazwyczaj jest: każdy robi pod siebie aby było wygodnie. Ale może ktoś wypróbował obie formy i może podzielić się doświadczeniem dlaczego wybrał jedną opcję odrzucając drugą?

Przepraszam za odgrzebywanie starszych wpisów. Trafiłem na inspiracje i czytam wszystko od początku w celu dowiedzenia się co to sandbox, jak grać i jak zacząć. Właściwie już znam odpowiedzi na te pytania, ale teraz zbieram wiedzę i szukam porad doświadczonych. No i jak już przebrnąłem przez tyle lat starych postów, to chcę już przeczytać wszystko co jest dostępne aby być na bieżąco :)

Robert pisze...

W module "Bagna pięciu katedr" masz losowanie słów, wokół których musisz coś wykombinować. Ja wolę jednak kolumny / kategorie, łatwiej coś z tego wykroić na szybko, np. Marsjanin-kradnie-ubrania-w-kościele-bo-praca.

Inna sprawa, że sam rzadko z tych abstraktów korzystam, najczęściej losuję sobie między sesjami kilka, część odrzucam. W sumie można powiedzieć, że za ich pomocą buduję wątki w kampanii, które potem mogą być rozwijane przez PC / wchodzą jako wydarzenia lub plotki. Ale ja w ogóle dość dużo improwizuję ;)

Eon Cuife pisze...

Czyli jak nie masz pomysłów na improwizacje w trakcie, to dopiero sięgasz do abstraktów. Spoko.