1 kwietnia 2016

Metamorphosis Alpha (1976) - po polsku!

"W swej pierwszej próbie zaprojektowania gry fabularnej SF, TSR stworzył RPG-a, którego konwencję można określić raczej jako science fantasy, niż science-fiction. Metamorphosis Alpha [bo o nim mowa] stanowiło dość radykalny wariant D&D, z akcją osadzoną w korytarzach zaginionego w przestrzeni statku kosmicznego zamiast [tradycyjnych] lochów. Postaci graczy były członkami prymitywnych plemion, potomków podróżujących na okręcie kolonistów i załogi, przeszukującymi korytarze w poszukiwaniu strzępków starożytnej technologii, spotykający na swej drodze roboty, zmutowane rośliny i zwierzęta obdarzone mocami psionicznymi. Mutacje były ustalane drogą losową, bez próby wyjaśnienia źródła dziwacznych mocy psionicznych." - Lawrence Shick w Lawrence Schick o SF RPG


Metamorphosis Alpha po Polsku! 
Oryginalna, pierwsza edycja, Pierwszej SFRPG. 

Wieść nieprawdopodobna, ale prawdziwa. k6 trolli ponownie atakuje 1 kwietnia fenomenalną wieścią i inicjatywą ważną dla każdego fana RPG i ich historii. Z początku nie uwierzyłem, chociaż mają już na koncie oryginalną wersję Tunnels & Trolls. Z nimi nigdy nic nie wiadomo, wszak OD&D też mieli wydać... ;) Dostałem jednak potwierdzenie od wydawnictwa, więc: istnieje szansa, że jeszcze w tym roku ujrzymy Matkę SF RPG w rodzimym języku. Grę znakomitą nie tylko ze względu na jej "oldschool", ale dużo większą przystępność zasad i wsparcie dla ciekawego, odmiennego rodzaju sandboxa autorstwa Jima Warda. Niejednotkrotnie spotykałem się też ze zdaniem, że oryginalna MA była prekursorką sposobu myślenia o RPG właściwego dzisiejszym indorom. Coś w tym jest. 

Osobiście preferuję drugą, równie kanoniczną, grę Jima Warda, Gamma World (w oryginalnej edycji, rzecz jasna), ale to właśnie Metamorphosis Alpha jest musisz-mieć dla każdego szanującego się hobbysty RPG.

W niektórych przypadkach granica między lochem a dziczą będzie nieostra, jak na przykład w sytuacji osadzenia kampanii w świecie pustej ziemi czy lecącym w kosmosie, olbrzymim statku pokoleniowym (vide gra Metamorphosis Alpha, 1976). Były sobie lochy #2

Rozpocząłem niedawno nowy sandbox. Wpadłem na pomysł Niebieskich Pawilonów po kolejnej lekturze Metamorphosis Alpha. Jest więc on ograniczonym terytorialnie, old schoolowym SB [...] gdzie element losowy całkowicie decyduje o zawartości terenu gry, a z góry narzucony jest ogólny wygląd i rozmiar settingu. Wzorem Jima Warda, narzuciłem dominującą rzeźbę regionu - las. Niebieskie Pawilony

Co wiemy o kolejnej, najważniejszej po T&T inicjatywie k6 trolli w dziedzinie łatania dziurawej jak sito historii RPG w Polsce:

- Gotowa gra wyjdzie prawdopodobnie w 40 rocznicę swojej premiery w US.
- Będzie to edycja oryginalna, z dodatkami w stylu errata, większa czcionka, itd.
- k6 trolli wyda także przygodę do MA (The Long Hard Mile).
- Gra powinna okazać się w tym roku; dokładny termin i cena nie są jeszcze podane.

Więcej informacji u wydawcy gry: http://k6trolli.pl


P. S. A tak między nami, to zdumiewa mnie ta ekipa. To jak odnajdują i z jakim zaangażowaniem (i pewnie non-profit) wydają moją ukochaną padlinę erpegową. k6 Advanced Sępów & Hien. :)

5 komentarzy:

Tajemniczy Pan C pisze...

Tak, to jest wiadomość. Tak świetna, że poczekam na 2 kwietnia na rozszerzone informacje :]

Dzisiaj na dwójce (radio) słyszałem też, że Quentin Tarantino zamierza kręcić film dokumentalny w Polsce. Chodzi o dokument o żubrach. Głos narratora ma podłożyć Morgan Freeman, który zapowiedział w wywiadzie, że będzie improwizował wprost do oglądanego obrazu, że zawsze chciał to zrobić, jak prawdziwy jazzman. Ekipa filmowa poradziła się już nawet NASA, które potwierdziło, że zima roku 2016 będzie w Polsce bardzo ciężka, może potrwać nawet do 6 miesięcy, dlatego Tarantino i współpracownicy zarezerwowali sobie bilety już na listopad i nie mogą się doczekać polskiego śniegu. Zamierzają ten czas spędzić tylko na obserwacji zwierząt i filmowaniu, bez kontaktu z cywilizacją. To nada filmowi autentyzmu. Gotować będą przy ognisku. Film będzie zrobiony już na 2017 rok, jak podała redakcja Wiadomości na dwójce. Też nie mogę się doczekać - podejrzewam nawet, że Tarantino wyrobi się przed trollami :]

Seji pisze...

OD&D to miało wydawać wydawnictwo "Weteran", a nie k6 trolli. ;) I nie wiem, co jeszcze można wrzucić za info 2 kwietnia, chyba tylko okładkę przygody, bo o niej zapomniałem - i tak właśnie uczynimy. :)

Ojciec Kanonik pisze...

A faktycznie - "Weteran" Laverisa! Dawali mi kasę za opiekę merytoryczną nad tłumaczeniem Originala, ale za mało, więc się nie zgodziłem.

Kasmizar pisze...

DObrze w takim razie mamy stara szkole + fantasy, stara szkola+SF, ale czy jest cos jeszcze? Szukalbym stara szkola+post apo, jakims tytul szczegolnie uderzal w ten klimat?

Pierwsza ksiazka Adre Norton " Świt 2250" musze jeszcze kiedys przeczytac, ale wlasnie ta ksiazka mi przypominala taki klimacik. Polaczone watki towarzysza glownego bohatera, jakies stare bazy wojskowe, pustynia z obszarem duzego promieniowania

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/54613/swit-2250

Ojciec Kanonik pisze...

Wtedy takie podziały gatunkowe jeszcze nie istniały tak wyraźnie. W OD&D też masz elementy SF, post-apo, itd. Ale wiem o co Ci chodzi, z postapo masz Gamma World. Western to Boot Hill, Szpiegowskie to Top Secret, orientalne klimaty masz w Bushido, itd., itp. Link do (niekompletnego) indeksu staroszkolnych gier:

http://bialylew.blogspot.com/2009/10/ol-school-rpg-index.html