17 kwietnia 2016

Vintage News

- Dragonsfoot zebrało w jeden PDF Q&A do Gary'ego Gygaxa.

- Wywiad z Jimem Wardem, autorem nadchodzącej w języku polskim gry Metamorphosis Alpha.

- O śmiertelności w os RPG na wybranym przykładzie.

- Karciane narzędzie do earthdawnowego SB.

- Jon Peterson o genezie punktów mana w RPG.

- Kaskoid o płci graczy i zbędnym przeładowaniu mechanicznym RPG-ów.

- Jeden z nielicznych gameplayów z komentarzem o oryginalnej wersji Wizardry I (DOS; ze współczesnymi ulepszaczami).

- Podsumowanie eksperymentu z graniem w OD&D.

3 komentarze:

Oel pisze...

Dzięki za kolejne podlinkowanie mojego bloga! Mam sporo wejść z Inspiracji. Aczkolwiek, dziwnie się czuję w tak zacnym towarzystwie... Zwłaszcza, że system nieteges ;)

Kasmizar pisze...

Swietny zestaw informacji! Mozna nie wydac 1 złotówki, a dowiedzieć się mnóstwo ciekawych rzeczy o swiecie starego grania.

1) Masz wiele lat doswiadczen, czy mogłbys na podstawie tego, wysmażyć notkę pod tytułem "Gdybym zaczynał ze stara szkołą w 2016 to..." a) przeczytalbym to i to b) nie ruszałbym tego i tego.

2) Gamma World i Metamorphosis Alpha czytam i podziwiam. Świetna inspiracja, to jest takie połączenie, które myślę, że sprawdziło by sie na pewno na stole do gry. Miałem kiedyś pomysł, na świat, w którym "Bogowie" rozbili sie na planecie, gdzie istnieją małe osady ludzi, co dałoby początek różnym mitom i legendą (głowa meduzy, latający rydwan króla Słońca, buty boskiego posłańca)

3) Głównym zarzutem wobec OD&D jaki wyszedł z raportu gry w filmiku na kanale Bartosz RPG, nie był wcale związany z samą grą, ale z tym, że ludzie chcieli i pojawiali się, ale zaraz znikali. Moze dałoby się zrobić taki skrót porad jak działać, co brać, co jest ważne, żeby działało. po częsci na te pytania odpowiadają Dekalogi graczy/twórcy sandboxu.

4) Wiem, ze do MiMa i swiata RPG lat 90 masz wstręt, ale wiesz, dla mnie jako człowieka, który trochę czytał fantasy i sf kupienie we wrzesniu 1996 roku Magii i Miecza to bylo okno na nowy swiat, o wiele ciekawszy niż mialem wtedy, to był portal do innego życia. Dzisiaj po 20 latach kontaktu z rpgami, nie ciagnie mnie juz tak bardzo do nich (NPCów w pracy mam z 2k6 krain, mozliwosci trylion), ale ten blog (nawet ostatnio wracam do notek z 2010 roku) to takie nowe wejscie w ten swiat fantasy. Trudno wrócić do dziecięcego umyslu 11 latka (i cale szczescie to nie nastąpi) ale ten powiew świeżosci doznań jest.

Ojciec Kanonik pisze...

@Oel
Jak kiedyś regularnie njusowałem, to zawsze linkowałem sensowne rzeczy chociażby minimalnie powiązane ze stara szkołą, bez względu na system. Teraz, gdy olewam 3/4 OSR (bo to zjawisko nieistotne i nic nie wnoszące od wielu lat), mogę skupić się na innych rzeczach, np. u nas w PL. :)

@Kasmizar
O, dzięki za solidny komentarz :)

1) Dobry pomysł, trochę wywiadowy - pomyślę nad taka notką.

2) Obie gry Jima są bardzo przystępnie skonstruowane, jasno napisane i grywalne jak każda dzisiejsza mainstreamówka. Mają więcej uroku, niż jakakolwiek współczesna gra, rzecz jasna ;)

3) Frekwencja to efekt błędów, a nie przyczyna. Odpowiedzią na to jest wiele artykułów u nas, ostatniego cyklu porad Wolfganga i pewnie wielu innych starych analiz z innych blogów. Zresztą, ja odniosłem się wprost, w tym miesiącu, w dwóch postach. Można przeszukać kilka (chyba) zawieszonych blogów, te pogrubione mają dyskusje i porady:

http://fabularia-rpg.blogspot.com
http://bohomaze.blogspot.com/search/label/sandbox
http://pafhammer.net/tag/sandbox/
http://lonefantasy.blogspot.com/

https://smartfox.wordpress.com (u Smartfoxa musisz niestety szukać porad, bo to blog raportowy)
http://scrollofskelos.blogspot.com/search/label/Sandbox
http://paskownicamp.blogspot.com/

4) Masz rację, ale ja rzadko jestem sentymentalny. Patrzę na hobby praktycznie i zabawowo, MiM przestał mnie dawno bawić (właśnie circa 1995) i czuję najmniejszego powodu doń wracać. Co do Inspiracji 2010, ok, ale później było wiele więcej, lepszych rzeczy u nas. Wcześniej, w 2008, też bywało lepiej, czasami. ;) Rozumiem sentyment, ale teraz, nawet w Polsce, jest dużo więcej porządnie przemyślanych rzeczy o retrograniu, niż wtedy. Wtedy było dużo gorzej niż w 2000-2005. Itd. Relatywizm.