31 marca 2017

Back To Planescape: MC II - recenzja

0 komentarze
Drugi bestiariusz do Planescape ukazał się już po odejściu Davida "Zeba" Cooka z T$R i ekipy zajmującej się tą linią. W zasadzie, od tego dodatku możemy mówić o rozwalaniu settingu przez kolejnych "wizjonerów". PS przestaje trzymać się przysłowiowej kupy i dupy. Niemniej, PS Monstous Compendium II jest rzeczą koherentną, przydatną i treściwą dla każdego DM tego settingu. Tym razem całość (łącznie z okładką) zilustrował niesamowity Tony DiTerlizzi.

29 marca 2017

[OD&D] Dziedzictwo Ungernów – Siedem Dębów

14 komentarze
Odc. 17. Trójka śmiałków prowadzi dochodzenie na cmentarzu w Midgardzie i poznaje wyjątki z historii regionalnej. Następnie drużynnicy ruszają w dzicz w poszukiwaniu jednej z zaginionych wsi. Wieś, oczywiście, znajdują. I nie zgadniecie, kogo tam spotykają...

28 marca 2017

[Chaosium d100] Trzy Kurtyzany

0 komentarze
Biała i Szkarłatna Kurtyzana musi być lojalna swojej Matce Przełożonej oraz cechowi / gildii. Obie doradzają w problemach ich zamożnych klientów. Kurtyzany powinny być życzliwe i pomocne także dla ubogich ludzi. Powinny chronić uczciwych i pomagać w ujęciu nikczemnych. Posiadając moc panowania nad siłami życia każdego człowieka, nie powinny dominować przypadkowych ludzi. Biała Kurtyzana nie gromadzi bogactw, Szkarłatna tylko tyle, by przeżyć. Biała angażuje się w przyziemne życie społeczne, Szkarłatna tylko w wielką politykę danego regionu. Żadna nie może zaangażować się uczuciowo, jest to niebezpieczne zarówno dla Kurtyzany i drugiej strony. Purpurowa Kurtyzana to przeciwieństwo poprzednich i wypaczenie kodeksu cechu. Wiecznie poszukuje własnej drogi wśród tłumu i pożąda mocy swoich jaśniejszych sióstr. Stare idee straciły dla niej znaczenie, liczy się tylko to, czego pragnie i co chce osiągnąć - nawet kosztem innych. Wolność okupiła nienawiścią pozostałych cechów Kurtyzan więc działa ostrożnie, często w ukryciu.

27 marca 2017

Nova Tero #1 - Premiso de kampanjo

0 komentarze
Kiel mi skribis en la antaŭa, enkonduka blognotaĵo, mi intencas prezenti konturon de kampanjo por sciencfikciaj rolludoj. Ĝia bazo estas priskribo de individua planedo – Nova Tero - la unua ekstertera mondo koloniigita de la homaro. Ludestro povas lokalizi ĝin ie ajn en la kosmo, proksime de Malnova Tero aŭ tute male. Sendepende de lia (aŭ ŝia) decido, la funda premiso estas, ke Tera Nova havas neniujn aŭ preksaŭ neniujn kontaktojn kun la lulilo de la homa speco. Klarigo de kialoj de tiu ĉi situacio estas lasita al ludestro mem. Jen unu ekzemplo. En la frua 22a jarcento la generacia ŝipo, transportanta grandan nombron da kolonianoj, forveturis la Teron. La celon de vojaĝo estis elektita la Alpha Centauri stelsistemo. Dumfluge la ŝipo renkontis tamen vermotruon, kiu transĵetis ĝin al malproksima, nekonata angulo de la galaksio. Tie la ŝipanaro trovis planedon tre simila al Tero, kiu finfine fariĝis la nova hejmo por vojaĝantoj. Kvankam de tiu ĉi momento pasis jam preskaŭ 300 jarojn, konfliktoj kaj disputoj komencitaj ankoraŭ sur la Terglobo ne estis tute malestingitaj… 

25 marca 2017

[OD&D] Whitelion – Zgroza na wysypisku

0 komentarze
Dwójka Śmiałków walczy o przetrwanie w Błękitnych Pawilonach. Oprócz "złych słońc, które palą" czyhają na nich trolle, ghule, skrzydlate małpy i inne, jeszcze gorsze niebezpieczeństwa. Zapraszam do lektury!

23 marca 2017

[OD&D] Dziedzictwo Ungernów – Wije w murach

20 komentarze
16. odcinek kampanii. Dwóch śmiałków z gromadką przybocznych rusza w podziemia po skarby i chwałę. Polują na ostatnią ze zmór, a następnie przypuszczają szturm na leże wielkich skolopendr. Z jakim skutkiem, przeczytajcie sami. Zdradzę tylko jedno – takiej wycinki jeszcze nie było...

22 marca 2017

Back To Planescape: MC I - recenzja

2 komentarze
Każdy bestiariusz do AD&D: Planescape nie jest zwykłym zbiorem mobków-jełopków do wyrzynki. To kompendia opisujące mieszkańców nieskończonego wieloświata systemu Gygaxa / Cooka. Wszystkie Monstrous Compendiums z tej serii bazują na, powoli budującej się od lat 70 (i suplementu Eldritch Wizardry do OD&D i artykule Gygaxa o światopoglądzie ze SR), planologii. Pierwszy bestiariusz Planescape'a to reedycja opisanego przeze mnie zbioru planarów z MC 8: Outer Planes. Istoty wieloświata zostały opisane dużo obszerniej, zilustrowane dużo lepiej (wiadomo przez kogo) i przystosowane do wizji planów mistrza Davida "Zeba" Cooka. Oprócz opisu starych znajomych z poprzedniej edycji i wspomnianego bestiariusza, dostajemy rozwinięcie kilku ras planarnych i kilka nowych potworów.

20 marca 2017

Nowa Ziemia - wprowadzenie/Nova Tero - enkonduko

2 komentarze
Esperantlingva versio de tiu ĉi teksto troviĝas sub la pola


Niniejsza notka rozpoczyna nowy cykl tekstów. Chciałbym w nim zaprezentować zarys kampanii SF przeznaczonej dla dowolnego systemu RPG. Jej podstawę stanowi opis pojedynczej planety  Nowej Ziemi - i jej społeczności. Po wielu przemyśleniach zdecydowałem się opublikować teksty w formie serii krótkich artykułów zamiast jednego lub dwóch dłuższych. Dzięki temu, mam nadzieję, prowadzący będzie mógł wykorzystać je zarówno jako całość, jak i tylko ich część, a nawet potraktować notki po prostu jako ogólne źródło inspiracji. Opisy "nowo-ziemskiej" cywilizacji, które pojawią się w kolejnych notkach, zostaną uzupełnione tabelami i generatorami, a także pomysłami na rozwinięcie kampanii poza obręb jednej planety.

18 marca 2017

Lwi Pazur

5 komentarze
Lwi Pazur to nieprzewidywalny w działaniu narkotyk tworzony z krwi Marsjan, ziół i suszonych odchodów różnych smoków. Działka tego specyfiku kosztuje na czarnym rynku k6 x 1000 GP. Dostępny jest tylko w stolicy Królestwa Lwa oraz, bardzo rzadko, w obu granicznych fortach. Pomijając bezwzględne ściganie dilerki przez prawo, substancja potwornie śmierdzi i bardzo trudno zamaskować jej odór. Potencjalnych nabywców odstrasza również sposób aplikacji piekącego, twardego ulepka - wkłada się go głęboko do ucha, aż nie zacznie krwawić. Ostatnim z powodów niepopularności Lwiego Pazura jest to, że czasami wpływa na otoczenie, a nie na zażywającego go. Wzięcie kolejnej dawki przed upływem miesiąca powoduje śmierć po nieudanym rzucie na withstand z CON. Wzięcie trzech dawek zabija biorącego, tak czy siak. Narkotyk działa tylko na ludzi, Alfary, Mgłoludy i Hobbitów. Poniżej k200 efektów owego narkotyku.

16 marca 2017

[OD&D] Dziedzictwo Ungernów – Droga do skarbu

6 komentarze
Raport z długiej sesji nr 15 to w zasadzie kronika trzech odrębnych przygód, rozciągających się na przestrzeni blisko miesiąca. W kampanii zaszły duże zmiany, starzy bohaterowie odchodzą, pojawiają się nowi... Śmiałkowie wpadają na trop kolejnej tajemnicy sprzed wieków, z narażeniem życia rabują cenny przedmiot i wreszcie wyprawiają się w dzicz z prawdziwego zdarzenia. Z jakim skutkiem – przekonajcie się sami. Załączam Kącik Kartografa i Okiem Sędziego.

14 marca 2017

Konfiguracja BRP pod fantasy

1 komentarze
Pod postem Wolfganga wywiązała się dłuższa dyskusja o konfiguracji BRP pod jego kampanię fantasy. Poniżej zamieszczam moją konfigurację opcji ze Złotej Księgi, którą wykorzystałem w prowadzeniu gry w tej konwencji, bazującej na komputerowej serii Avernum.

13 marca 2017

AD&D MC: Outer Planes - recenzja

3 komentarze
Słowo o kolejnej zmianie: wywaliłem z belki tag Hollow Earth Expedition / Dragon Warriors. Posty do tych systemów nie pokazują się od lat, więc zamiast tego coś co ma dużo więcej treści na naszym blogu i będzie nadal aktualizowane - planologia AD&D / wizje zaświatów / Planescape. Nowy tag: Planescape.

Seria Monstrous Compendium do AD&D 2E była obszernym zbiorem istot i potworów, zebranych z rozlicznych, starszych źródeł. Po wydaniu PHB / DMG, TSR zdecydowało się na nowy format gygaxiańskiego Monster Manuala. Były to luźne, podziurkowane kartki, zebrane w dwa kompendia, które wkładało się do segregatorów. W każdym MC znajdowały się także całostronicowe, kolorowe wkładki z ilustracjami Elmore'a, Easley'a, Parkinsona i innych ówczesnych tuzów ilustratorstwa RPG. Kolejne MC miały wspomniany segregator poszerzać o settingowe monstra, o zbiory z Dragonów czy hardcoverów do AD&D 1E. Projekt nie wypalił ze względu na konieczność poszerzania skrótowych opisów stworzeń tak, by zajmowały pełne strony (1-2). Pomijając jednak przerośnięty bełkot i ściany niepotrzebnego tekstu w opisach mobów, z czasem nie dało się ich segregować ani alfabetycznie, ani nawet tematycznie. TSR wróciło więc do sprawdzonej formy MM w postaci Monstrous Manual z dodatkiem kolorowych ilustracji dla prawie każdego stwora. Monstrous Compendium: Outer Planes (ósmy bestiariusz z kolei) pochodzi właśnie z czasów niefortunnych początków tego formatu.

11 marca 2017

Rogue Space - recenzja

5 komentarze
Jak czytelnicy Inspiracji zapewne wiedzą, Traveller (zwłaszcza w wersji Mongoose) należy do moich ulubionych systemów RPG. Nie jest jednak idealny i posiada swoje ograniczenia. To dotyczy zresztą każdej gry fabularnej. W przypadku Travellera jego zaletą - i wadą zarazem - jest mechaniczne rozbudowanie, które sprawia, że czasami sesje przeradzają się z szereg matematycznych obliczeń. Takie rzeczy bywają fajne i stymulujące dla umysłu, ale szczerze mówiąc, czasami mam ochotę po prostu pograć/poprowadzić zdając się bardziej na wyobraźnię i własną wizję świata gry niż matematyczne formułki i próby ich dopasowania do autorskiej kampanii. Dlatego cały czas poszukuję w miarę uniwersalnego systemu SF o relatywnie lekkiej mechanice, inspirującego do swobodnej eksploracji świata, a zarazem nadającego się do poprowadzenia kampanii w bardzo rozmaitych klimatach, od czegoś w stylu Barsoom po Imperium Galaktyczne z Fundacji Asimova. Pytanie tylko, czy takie dziwo w ogóle istnieje i czy da się ująć tak różne konwencje w ramach jednej gry i zbioru reguł? Ostatnio doszedłem do wniosku, że jak najbardziej, zaś do inspirującego mnie ideału najbardziej zbliżył się ostatnio niepozorny system Rogue Space.

9 marca 2017

[OD&D] Dziedzictwo Ungernów – Zaskakujące odkrycia i spóźnialscy śmiałkowie

22 komentarze
Foto: Anthony Gostling, CC BY-SA 2.0
14 odcinek kampanii. Śmiałkowie korzystają ze sprzyjających okoliczności i wracają do podziemi pod kanałami. Odkrywają cały poziom, znajdują trochę reliktów sprzed Kataklizmu, wpadają na ślad grubszego spisku, walczą ze zmorami. Tymczasem kapitan Tygrys wyrusza na bój z wielkimi gadami, a w Jaskiniach Troglodytów odnalezione zostają Gwiezdne Wrota! Na końcu już tradycyjnie załączam uwagi i mapy. Enjoy!

7 marca 2017

Szach Mat

0 komentarze
Lokacja do wykorzystania w toku eksploracji Dziczy / Miasta. Dość mordercza, z niewielkimi nagrodami po drodze i finalną, magiczną szachownicą.

6 marca 2017

Trochę zmian na Inspiracjach (będzie więcej)

0 komentarze


Ruszył ponownie nasz blogowy  
Tweeter

Można nas również znaleźć na  
Facebook'u

5 marca 2017

[OD&D] Whitelion – Złe Słońca

12 komentarze
Uwaga! Odcinek specjalny! Zebranie całej redakcji Inspiracji zaowocowało wspólną sesją. To mój pierwszy raport i zarazem pierwsza staroszkolna sesja z punktu widzenia gracza. Sędziował Ojciec Kanonik. Bawiłem się naprawdę przednio i mam nadzieję na rychłą kontynuację naszej przygody. Enjoy!

3 marca 2017

[ODD III] #2 Cywilizacja

2 komentarze
Po opuszczeniu Underworld pod Astrae, dwoje Awanturników przemierza nieznaną Dzicz. Jak szybko się okazuje, jest ona niebezpieczna i roi się od nieumarłych i setek bandytów. Moc Biskupa Pieronyka, spryt Signil i szczęście wybawiają nasz duet z niejednej opresji. W końcu udaje im się dotrzeć do rozległej, trawiastej równiny. Wg słów Wielebnego, muszą wędrować na wschód, ku Oceanowi Królestwa Lwa. Prawda, co do miejsca ich pobytu, okazuje się być jednak inna...

2 marca 2017

[OD&D] Dziedzictwo Ungernów – Pieczary & Troglodyci

2 komentarze
Sesja nr 13, to musi być pechowo, c'nie? Spokojnie, spokojnie – w dalszym ciągu bez TPK w tej kampanii, choć było już naprawdę bardzo blisko. I to dwa razy. Żeby nie było – trup ściele się gęsto, tak jak Dave & Gary przykazali. Załączam mapki i sążniste Okiem Sędziego. Zapraszam do lektury!